Käsikirja Lahden alueelle sijoittuville venäläisille yrityksille
Tuominen, Tuuli (2011)
Tuominen, Tuuli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee venäläisten yritysten sijoittumista Suomeen. Sijoittumisten kohdealueena on tarkasteltu etenkin Lahden aluetta. Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, kuinka venäläinen yritys voi aloittaa liiketoiminnan Lahden alueella. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Lahden alueen kehittämisyhtiö Oy – Lakesille.
Tutkimuksen tavoitteena on laatia venäläisille yrityksille sijoittumiskäsikirja. Tavoitteen saavuttamiseksi teoriaosassa tutkitaan Suomen ja Venäjän yritysympäristön piirteitä sekä maiden keskinäisiä sijoittumisia ja sijoituksia. Empiriaosa muodostuu tiiviistä, helppolukuisesta käsikirjasta, jonka toimeksiantaja voi ottaa välittömästi käyttöönsä ja käännättää sen venäjäksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on pääasiassa kirjoituspöytätutkimus. Pohjatiedon hankkimiseksi on myös haastateltu muutamia alan asiantuntijoita. Lähdemateriaali on kerätty kirjoista, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Lisäksi työssä on käytetty hyväksi Lahden alueen kehittämisyhtiö Oy − Lakesin materiaaleja sekä kirjoittajan omaa tietämystä, joka on hankittu Lakesissa suoritetun työharjoittelun aikana kesällä 2010.
Suomen ja Venäjän väliset investoinnit eivät ole kummallekaan maalle vielä kovin merkittäviä, vaikka maiden välinen ulkomaankauppa on muuten varsin kehittynyttä. Suomessa on kuitenkin alettu panostaa entistä enemmän myös venäläisten yritysten houkuttelemiseksi alueelle. Elinkeinonharjoittamisen vapaus Suomessa koskee ETA-alueen kansalaisia, joten venäläisten sijoittuvien yritysten tulee joko hankkia yritykseensä ETA-alueella asuva kumppani tai anoa Patentti- ja rekisterihallitukselta toimintalupaa liiketoiminnalleen. Näitä ja monia muita toimintaohjeita venäläisille yrityksen perustajille on selvitetty empiriaosan sijoittumiskäsikirjassa.
Ulkomaisista sijoituksista on merkittävää hyötyä Suomen kansantaloudelle ja sijoitusten kohdealueelle. Venäjä on Suomen nopeimmin kasvava lähimarkkina-alue, joten panostus venäläisiin yrityksiin tulee kannattamaan. Lahden kannattaa siis jatkossakin aktiivisesti kehittää investointi-imagoaan ja panostaa alueen markkinointiin Venäjälle.
Tutkimuksen tavoitteena on laatia venäläisille yrityksille sijoittumiskäsikirja. Tavoitteen saavuttamiseksi teoriaosassa tutkitaan Suomen ja Venäjän yritysympäristön piirteitä sekä maiden keskinäisiä sijoittumisia ja sijoituksia. Empiriaosa muodostuu tiiviistä, helppolukuisesta käsikirjasta, jonka toimeksiantaja voi ottaa välittömästi käyttöönsä ja käännättää sen venäjäksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on pääasiassa kirjoituspöytätutkimus. Pohjatiedon hankkimiseksi on myös haastateltu muutamia alan asiantuntijoita. Lähdemateriaali on kerätty kirjoista, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Lisäksi työssä on käytetty hyväksi Lahden alueen kehittämisyhtiö Oy − Lakesin materiaaleja sekä kirjoittajan omaa tietämystä, joka on hankittu Lakesissa suoritetun työharjoittelun aikana kesällä 2010.
Suomen ja Venäjän väliset investoinnit eivät ole kummallekaan maalle vielä kovin merkittäviä, vaikka maiden välinen ulkomaankauppa on muuten varsin kehittynyttä. Suomessa on kuitenkin alettu panostaa entistä enemmän myös venäläisten yritysten houkuttelemiseksi alueelle. Elinkeinonharjoittamisen vapaus Suomessa koskee ETA-alueen kansalaisia, joten venäläisten sijoittuvien yritysten tulee joko hankkia yritykseensä ETA-alueella asuva kumppani tai anoa Patentti- ja rekisterihallitukselta toimintalupaa liiketoiminnalleen. Näitä ja monia muita toimintaohjeita venäläisille yrityksen perustajille on selvitetty empiriaosan sijoittumiskäsikirjassa.
Ulkomaisista sijoituksista on merkittävää hyötyä Suomen kansantaloudelle ja sijoitusten kohdealueelle. Venäjä on Suomen nopeimmin kasvava lähimarkkina-alue, joten panostus venäläisiin yrityksiin tulee kannattamaan. Lahden kannattaa siis jatkossakin aktiivisesti kehittää investointi-imagoaan ja panostaa alueen markkinointiin Venäjälle.