Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle siivousalan yritykselle
Vainikka, Sara (2019)
Vainikka, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925467
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kerrottu yrityksen perustamiseen liittyvistä tekijöistä sekä laadittu liiketoimintasuunnitelma aloittavalle siivousalan yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu asiakokonaisuuksista, joita jokaisen yrityksen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa voidaan ottaa huomioon. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu valmiista perustettavan siivousalan yrityksen liiketoimintasuunnitelmasta ja markkinatutkimuksesta. Markkinatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka tavoitteena oli kartoittaa perustettavan yrityksen asiakaskohderyhmä sekä siivousalan palvelun ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä asiakkaan näkökulmasta.
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on monivaiheinen prosessi, joka alkaa yritysideasta ja jonka tavoitteena on luoda kuva yrityksen kannattavuudesta. Liiketoimintasuunnitelmaan määritellään yrityksen liikeidean lisäksi yrityksen visio ja arvot. Yrityksen sisäisen ja ulkoisen ympäristön tekijöitä voidaan lähestyä erilaisten ympäristöanalyysien avulla. Liiketoimintasuunnitelman tavoitteena on pyrkiä tunnistamaan oman yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, sekä sen luomat mahdollisuudet ja sitä kohtaava uhat. Liiketoimintasuunnitelmaan laadittavia muita osaalueita ovat rahoitus ja investointien suunnittelu, markkinatilanteen ja kilpailijoiden kartoitus, riskit ja riskienhallinta sekä yrityksen tärkeimmän voimavaran eli asiakkaiden kartoitus.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi opinnäytetyön tekijä, jonka haaveena on ollut perustaa oma siivousalan yritys. Tutkimuksen tuloksien perusteella ja teoriasta kerättyjen tietojen avulla laadittiin kattava ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle. Opinnäytetyön sisältämä liiketoimintasuunnitelma on salainen, sillä se sisältää liikesalaisuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu asiakokonaisuuksista, joita jokaisen yrityksen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa voidaan ottaa huomioon. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu valmiista perustettavan siivousalan yrityksen liiketoimintasuunnitelmasta ja markkinatutkimuksesta. Markkinatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka tavoitteena oli kartoittaa perustettavan yrityksen asiakaskohderyhmä sekä siivousalan palvelun ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä asiakkaan näkökulmasta.
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on monivaiheinen prosessi, joka alkaa yritysideasta ja jonka tavoitteena on luoda kuva yrityksen kannattavuudesta. Liiketoimintasuunnitelmaan määritellään yrityksen liikeidean lisäksi yrityksen visio ja arvot. Yrityksen sisäisen ja ulkoisen ympäristön tekijöitä voidaan lähestyä erilaisten ympäristöanalyysien avulla. Liiketoimintasuunnitelman tavoitteena on pyrkiä tunnistamaan oman yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, sekä sen luomat mahdollisuudet ja sitä kohtaava uhat. Liiketoimintasuunnitelmaan laadittavia muita osaalueita ovat rahoitus ja investointien suunnittelu, markkinatilanteen ja kilpailijoiden kartoitus, riskit ja riskienhallinta sekä yrityksen tärkeimmän voimavaran eli asiakkaiden kartoitus.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi opinnäytetyön tekijä, jonka haaveena on ollut perustaa oma siivousalan yritys. Tutkimuksen tuloksien perusteella ja teoriasta kerättyjen tietojen avulla laadittiin kattava ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle. Opinnäytetyön sisältämä liiketoimintasuunnitelma on salainen, sillä se sisältää liikesalaisuuksia.