Jakamistalous ja uudenlaiset palveluratkaisut logistiikka-alalla
Jussila, Jenni (2019)
Jussila, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella mitä hyötyä logistiikka-alalla olisi jakamistalouden palvelusta asiakkaille ja olisiko palveluliiketoiminnan ja arvonmuodostumisen kannalta jakamistalouteen perustuvia palveluita hyödyllistä kehittää. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mistä koostuu asiakkaalle muodostuva arvo ja hyvä asiakaskokemus jakamistaloudessa ja tarkemmin logistisessa palvelussa. Näkökulma työn tekemiselle oli kokonaisuudessaan asiakaskeskeinen ja tutkimuskysymyksinä olikin selvittää mitkä seikat tällä hetkellä vaikuttavat negatiivisesti asiakaskokemukseen logistiikka-alalla ja voitaisiinko sitä parantaa jakamistalouden periaatteita noudattamalla.
Työn alussa selvitettiin kontekstin kannalta merkityksellisiä seikkoja palveluiden arvonmuodostumisesta ja asiakaskokemuksesta, joita sitten peilattiin jakamistaloudesta kerättyyn tietoperustaan. Palveluiden arvonmuodostumisen teorian kautta perusteltiin jakamistalouden merkitystä ja potentiaalia palveluiden kehityksessä.
Jakamistalous on uudehko talouden ja palveluiden suuntaus, joka korostaa käyttöoikeutta hyödykkeisiin omistamisen sijaan. Jakamistalouden palvelut toimivat digitaalisella alustalla ja ne pyrkivät hyödyntämään hukkakäytössä olevan omaisuuden ja pääoman käytön korottamalla niiden käyttöastetta ja vähentämällä toimettomuusaikaa. Tässä työssä todettiin jakamistalouden palveluiden arvonmuodostumisen tapahtuvan moniulotteisemmin kuin palveluissa yleensä, sillä digitaalinen alusta ja sen mahdollistamat sosiaaliset, taloudelliset kuin asiakkaan arvomaailmaa vahvistavat ominaisuudet tukevat palvelun syvällistä kytkeytymistä asiakkaan henkilökohtaiseen elämään. Tähän tulokseen perustuen jakamistalous todettiin olevan palveluliiketoiminnan kannalta kannattava kehityssuuntaus.
Tämän näkemyksen pohjalta ryhdyttiin tarkastelemaan palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien avulla jakamistalouden mahdollisuuksia uusien palveluiden kehittämiseksi logistiikka-alalla. Prosessi eteni Tuplatimantti-prosessikaavion mukaisesti seuraten sen vaiheita ja ennaltamääriteltyjä tavoitteita etenemisen osalta. Menetelmien avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä, syvennettiin näkemyksiä etsimällä tietoa olemassa olevista jakamistalouden palveluista sekä analysoitiin sidosryhmiä ja niiden vaikutusta palveluun. Näiden menetelmien kautta syntyi idea logistiikkapalvelun mobiilisovelluksesta, joka toimisi jakamistalouden periaatteiden mukaisesti. Kyseinen sovellus voisi parantaa asiakaskokemusta logistiikan palveluissa ja loisi myös uudenaikaisen ja asiakkaille arvokkaan tavan lähettää ja vastaanottaa lähetyksiä.
Työn lopputuloksena syntyi siis palveluinnovaationa alustava prototyyppi mobiilisovelluksena toimivasta logistiikkapalvelusta, joka noudattaa jakamistalouden perusteita. Opinnäytetyö ja sen avulla kerrytetty asiakasymmärrys sekä näkemys jakamistalouden hyödyistä mahdollistavat sovelluksen jatkojalostamisen, tukien myös perusteita jakamistalouden palveluiden kehittämiseksi yleensä kuin myös kohdistettuna nimenomaan logistiikka-alalle. Kehitetyn sovelluksen ja palveluinnovaation kaupallistamista on mahdollista ryhtyä selvittämään ja viemään eteenpäin opinnäytetyössä tehdyn taustaselvityksen perusteella.
Työn alussa selvitettiin kontekstin kannalta merkityksellisiä seikkoja palveluiden arvonmuodostumisesta ja asiakaskokemuksesta, joita sitten peilattiin jakamistaloudesta kerättyyn tietoperustaan. Palveluiden arvonmuodostumisen teorian kautta perusteltiin jakamistalouden merkitystä ja potentiaalia palveluiden kehityksessä.
Jakamistalous on uudehko talouden ja palveluiden suuntaus, joka korostaa käyttöoikeutta hyödykkeisiin omistamisen sijaan. Jakamistalouden palvelut toimivat digitaalisella alustalla ja ne pyrkivät hyödyntämään hukkakäytössä olevan omaisuuden ja pääoman käytön korottamalla niiden käyttöastetta ja vähentämällä toimettomuusaikaa. Tässä työssä todettiin jakamistalouden palveluiden arvonmuodostumisen tapahtuvan moniulotteisemmin kuin palveluissa yleensä, sillä digitaalinen alusta ja sen mahdollistamat sosiaaliset, taloudelliset kuin asiakkaan arvomaailmaa vahvistavat ominaisuudet tukevat palvelun syvällistä kytkeytymistä asiakkaan henkilökohtaiseen elämään. Tähän tulokseen perustuen jakamistalous todettiin olevan palveluliiketoiminnan kannalta kannattava kehityssuuntaus.
Tämän näkemyksen pohjalta ryhdyttiin tarkastelemaan palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien avulla jakamistalouden mahdollisuuksia uusien palveluiden kehittämiseksi logistiikka-alalla. Prosessi eteni Tuplatimantti-prosessikaavion mukaisesti seuraten sen vaiheita ja ennaltamääriteltyjä tavoitteita etenemisen osalta. Menetelmien avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä, syvennettiin näkemyksiä etsimällä tietoa olemassa olevista jakamistalouden palveluista sekä analysoitiin sidosryhmiä ja niiden vaikutusta palveluun. Näiden menetelmien kautta syntyi idea logistiikkapalvelun mobiilisovelluksesta, joka toimisi jakamistalouden periaatteiden mukaisesti. Kyseinen sovellus voisi parantaa asiakaskokemusta logistiikan palveluissa ja loisi myös uudenaikaisen ja asiakkaille arvokkaan tavan lähettää ja vastaanottaa lähetyksiä.
Työn lopputuloksena syntyi siis palveluinnovaationa alustava prototyyppi mobiilisovelluksena toimivasta logistiikkapalvelusta, joka noudattaa jakamistalouden perusteita. Opinnäytetyö ja sen avulla kerrytetty asiakasymmärrys sekä näkemys jakamistalouden hyödyistä mahdollistavat sovelluksen jatkojalostamisen, tukien myös perusteita jakamistalouden palveluiden kehittämiseksi yleensä kuin myös kohdistettuna nimenomaan logistiikka-alalle. Kehitetyn sovelluksen ja palveluinnovaation kaupallistamista on mahdollista ryhtyä selvittämään ja viemään eteenpäin opinnäytetyössä tehdyn taustaselvityksen perusteella.