Tutkimus mediamyynnin tulevaisuudesta ja tekoälyn vaikutuksesta alaan
Salmi, Julia (2019)
Salmi, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mediamyynnin nykyistä tilaa, tulevaisuutta ja tekoälyn vaikutuksia media-alaan myynnin näkökulmasta. Työ antaa käsityksen tekoälyn määritelmästä sekä mediamyynnin murroksesta. Laajalla joukolla ei ole vielä käsitystä tekoälyn vaikutuksesta ja miten se tulee mullistamaan alaa sekä järjestelmien käyttöä. Koen, että työni voisi olla hyödyllinen oppimateriaali sekä opiskelijoille ja yrityksille. Työn aihe on erittäin ajankohtainen, sillä tekoälyn tuomia sovelluksia tuodaan myynnin käytäntöön jo maailmalla. Päätin ottaa selvää missä vaiheessa kehitys on media-alalla suomessa. Työssä tutkin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jota on hyvin vähän, koska tekoälysovellukset ovat niin uusi käsite. Eniten tietoa löytyi opinnäytetöistä sekä artikkeleista. Lisäksi haastattelin alalla työskenteleviä asiantuntijoita kuudesta suurimmasta suomalaisesta mediamyyntiyrityksestä.
Työ toteutetaan 2019 keväästä kesän yli syksyyn. Tämä työ etenee johdannon jälkeen teoriapohjaan, jossa esittelen media-alan käytössä olevien CRM-järjestelmien ja tekoälyn keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen käyn läpi haastattelut, analysoin ne, pohdin tekoälyä sisältävien CRM-järjestelmien käyttöä suurimmissa suomalaisissa mediayhtiöissä ja niihin liittyvää tutkimusta. Käytän aineistona alan kirjallisuutta, artikkeleja, opinnäytetöitä ja teemahaastatteluita.
Empiirisessä osiossa kuvaillaan tutkimuksen tavoitteita, haastatteluiden tuloksia ja toteutuksia. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutetaan teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastattelen 2-6 alan asiantuntijaa. Kartoitan heidän näkemyksiään CRMjärjestelmistä ja miten ne hyödyntävät tekoälyä. Haastattelut suoritetaan kesällä ja syksyllä 2019.
Aineistojen perusteella luon yhteenvedon, joka perustuu haastatteluihin ja tietoperustaan. Käyn läpi myös johtopäätökset. Lopuksi opinnäytetyö kiteytyy tutkimustulosten luotettavuuden pohdintaan sekä koko opinnäytetyöprojektin merkityksen arviointiin.
Työ toteutetaan 2019 keväästä kesän yli syksyyn. Tämä työ etenee johdannon jälkeen teoriapohjaan, jossa esittelen media-alan käytössä olevien CRM-järjestelmien ja tekoälyn keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen käyn läpi haastattelut, analysoin ne, pohdin tekoälyä sisältävien CRM-järjestelmien käyttöä suurimmissa suomalaisissa mediayhtiöissä ja niihin liittyvää tutkimusta. Käytän aineistona alan kirjallisuutta, artikkeleja, opinnäytetöitä ja teemahaastatteluita.
Empiirisessä osiossa kuvaillaan tutkimuksen tavoitteita, haastatteluiden tuloksia ja toteutuksia. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutetaan teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastattelen 2-6 alan asiantuntijaa. Kartoitan heidän näkemyksiään CRMjärjestelmistä ja miten ne hyödyntävät tekoälyä. Haastattelut suoritetaan kesällä ja syksyllä 2019.
Aineistojen perusteella luon yhteenvedon, joka perustuu haastatteluihin ja tietoperustaan. Käyn läpi myös johtopäätökset. Lopuksi opinnäytetyö kiteytyy tutkimustulosten luotettavuuden pohdintaan sekä koko opinnäytetyöprojektin merkityksen arviointiin.