”Saatellen eskarista ekalle” : vertaisryhmäprojekti ensiluokkalaisten vanhemmille
Salonen, Miia; Paakkari, Anne-Mari (2009)
Salonen, Miia
Paakkari, Anne-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282261
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: käsikirjasta ”Saatellen eskarista ekalle” - käsikirja tulevien ekaluokkalaisten vanhempien vertaisryhmän ohjaajille ja raporttiosiosta. Opinnäytetyö on Proomu-hankkeen hankkeistama.
Vertaisryhmänohjaajan käsikirja ”Saatellen eskarista ekalle” on kehitetty moniam-matillisten toimijoiden käyttöön esikoulun ja koulun siirtymävaiheessa. Käsikirja perustuu vertaisryhmäprojektiin, jonka pilottiryhmälle järjestettiin vertaisryhmätoimintaa. Vertaisryhmäprojektimme sisältää vertaisryhmänohjaajakoulutuksen, pilottiryhmän suunnittelun ja toteutuksen, käsikirjan laatimisen sekä opinnäytetyön raportin.
Vertaisryhmäprojektin tavoitteena on kehittää kodin ja koulun sekä vanhempien välistä yhteistyötä keskustelevaan suuntaan. Käsikirjan tarkoituksena on kannustaa eri ammattialojen edustajia järjestämään vertaisryhmätoimintaa koulutaivaltaan aloittavien lasten vanhemmille. Käsikirja antaa ohjeet vertaisryhmän järjestämiseen kokonaisuutena. Sitä voidaan käyttää myös kehitettäessä omaa vertaisryhmätoimintaa. Käsikirjan sisältö on laadittu tukemaan vanhempien tutustumista ja verkostoitumista toisiinsa sekä antamaan vinkkejä ryhmäkertojen teemoiksi ja toteutukseen.
Vertaisryhmäprojektin ja ryhmänohjaajan käsikirjan lähtökohtana on ollut kodin ja koulun yhteistyön parantaminen sekä lasten koulunaloituksen tukeminen vanhemmuuden tukemisen kautta. Vanhemmuuden tukeminen elämän muutosvaiheissa on tärkeää. Vertaisryhmässä vanhemmat saavat toisiltaan henkistä ja sosiaalista tukea sekä käytännön neuvoja. Vanhempien sosiaalinen verkosto laajenee vertaisten keskuudessa. Verkoston laajentuessa aikaan saadaan ”koko kylä kasvattaa”-aatetta ja luodaan turvallinen ympäristö lapsille ja perheille useaksi vuodeksi.
Vertaisryhmänohjaajan käsikirja ”Saatellen eskarista ekalle” on kehitetty moniam-matillisten toimijoiden käyttöön esikoulun ja koulun siirtymävaiheessa. Käsikirja perustuu vertaisryhmäprojektiin, jonka pilottiryhmälle järjestettiin vertaisryhmätoimintaa. Vertaisryhmäprojektimme sisältää vertaisryhmänohjaajakoulutuksen, pilottiryhmän suunnittelun ja toteutuksen, käsikirjan laatimisen sekä opinnäytetyön raportin.
Vertaisryhmäprojektin tavoitteena on kehittää kodin ja koulun sekä vanhempien välistä yhteistyötä keskustelevaan suuntaan. Käsikirjan tarkoituksena on kannustaa eri ammattialojen edustajia järjestämään vertaisryhmätoimintaa koulutaivaltaan aloittavien lasten vanhemmille. Käsikirja antaa ohjeet vertaisryhmän järjestämiseen kokonaisuutena. Sitä voidaan käyttää myös kehitettäessä omaa vertaisryhmätoimintaa. Käsikirjan sisältö on laadittu tukemaan vanhempien tutustumista ja verkostoitumista toisiinsa sekä antamaan vinkkejä ryhmäkertojen teemoiksi ja toteutukseen.
Vertaisryhmäprojektin ja ryhmänohjaajan käsikirjan lähtökohtana on ollut kodin ja koulun yhteistyön parantaminen sekä lasten koulunaloituksen tukeminen vanhemmuuden tukemisen kautta. Vanhemmuuden tukeminen elämän muutosvaiheissa on tärkeää. Vertaisryhmässä vanhemmat saavat toisiltaan henkistä ja sosiaalista tukea sekä käytännön neuvoja. Vanhempien sosiaalinen verkosto laajenee vertaisten keskuudessa. Verkoston laajentuessa aikaan saadaan ”koko kylä kasvattaa”-aatetta ja luodaan turvallinen ympäristö lapsille ja perheille useaksi vuodeksi.