Tunnekasvatuksen lisääminen päiväkodin arkeen : päiväkodin kasvattajien ja vanhempien näkemysten hyödyntäminen tunnekasvatuksen kehittämisessä
Mäkelä, Maija; Nurmi, Neea (2019)
Mäkelä, Maija
Nurmi, Neea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kasvattajien tietoisuutta tunnekasvatuksesta. Tavoitteena oli selvittää kasvattajien ja perheiden näkemyksiä tunnekasvatuksen tilasta yhteistyöpäiväkodissa sekä tiedustella siihen liittyviä toiveita ja kehitysideoita. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnekasvatusta voidaan lisätä päiväkodin arkeen ja miten kasvattaja voi vahvistaa tunnetaitojen kehittymistä. Työn tavoitteena oli myös luoda kasvattajille työvälineitä arjen tunnekasvatukseen.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus oli laadullinen ja se koostui kasvattajille tehdyistä haastatteluista sekä perheille suunnatuista kyselyistä, jotka toteutettiin sekä sähköisenä että paperisena versiona. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja niiden avulla pyrittiin selvittämään kasvattajien näkemyksiä tunnekasvatuksesta sekä sen kehittämisestä. Tutkimuksen tulosten sekä teoriatiedon avulla tehtiin johtopäätöksiä tämänhetkisestä tunnekasvatuksen tilasta sekä siitä, miten sitä voidaan kehittää.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tunnekasvatus on merkittävä osa varhaiskasvatusta ja kasvattajan rooli sen tukijana ja kehittäjänä on suuri. Lasten tunnetaitojen kehittymisen tukemiseen tulisi panostaa varhaiskasvatuksessa, sillä lapsena opitut tunteisiin liittyvät taidot luovat pohjan tasapainoiselle tunne-elämälle. Kasvattaja on tärkeässä roolissa lapsen taitojen tukijana sekä tunnekasvatusta tukevan ilmapiirin luojana. Opinnäytetyön päämääränä oli luoda työvälineitä kasvattajien arjen tunnekasvatuksen tueksi. Työn tuloksena luotiin ”tunnetalo”, jonka tarkoituksena on tarjota kasvattajille konkreettisia välineitä työhön.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnekasvatukseen tulisi panostaa. On hyvä tiedostaa, ettei tutkimuksen tuloksia voida yleistää laajalti, vaan ne kertovat yksittäisen päiväkodin tunnekasvatuksen tilasta sekä sen kehitysmahdollisuuksista. Tutkimus toi esille tunnekasvatuksen merkityksen osana varhaiskasvattajien työtä sekä antoi paljon arvokasta tietoa tunnekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka lapsen itseohjautuvuutta voidaan tukea hankalissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimus oli laadullinen ja se koostui kasvattajille tehdyistä haastatteluista sekä perheille suunnatuista kyselyistä, jotka toteutettiin sekä sähköisenä että paperisena versiona. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja niiden avulla pyrittiin selvittämään kasvattajien näkemyksiä tunnekasvatuksesta sekä sen kehittämisestä. Tutkimuksen tulosten sekä teoriatiedon avulla tehtiin johtopäätöksiä tämänhetkisestä tunnekasvatuksen tilasta sekä siitä, miten sitä voidaan kehittää.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tunnekasvatus on merkittävä osa varhaiskasvatusta ja kasvattajan rooli sen tukijana ja kehittäjänä on suuri. Lasten tunnetaitojen kehittymisen tukemiseen tulisi panostaa varhaiskasvatuksessa, sillä lapsena opitut tunteisiin liittyvät taidot luovat pohjan tasapainoiselle tunne-elämälle. Kasvattaja on tärkeässä roolissa lapsen taitojen tukijana sekä tunnekasvatusta tukevan ilmapiirin luojana. Opinnäytetyön päämääränä oli luoda työvälineitä kasvattajien arjen tunnekasvatuksen tueksi. Työn tuloksena luotiin ”tunnetalo”, jonka tarkoituksena on tarjota kasvattajille konkreettisia välineitä työhön.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnekasvatukseen tulisi panostaa. On hyvä tiedostaa, ettei tutkimuksen tuloksia voida yleistää laajalti, vaan ne kertovat yksittäisen päiväkodin tunnekasvatuksen tilasta sekä sen kehitysmahdollisuuksista. Tutkimus toi esille tunnekasvatuksen merkityksen osana varhaiskasvattajien työtä sekä antoi paljon arvokasta tietoa tunnekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka lapsen itseohjautuvuutta voidaan tukea hankalissa vuorovaikutustilanteissa.