K Caara Oy:n verkkosivujen käytettävyyden kehittäminen
Kukko, Juuso (2019)
Kukko, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa asiakkaalle luodun verkkopalvelukokonaisuuden käytettävyydessä esiintyviä ongelmia, jotta kyseisen verkkopalvelun käyttökokemuksesta voitaisiin kehittää miellyttävämpi ja sen hierarkkisen rakenteen hahmottaminen olisi vaivattomampaa asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin verkkosivustojen käytettävyyttä, sen arviointia sekä käytettävyystestauksen merkitystä käytettävyyden kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosassa hyödynnettiin sekä haastattelu- että havainnointimenetelmiä realistisen käyttäjätiedon saamiseksi. Käytettävyystestaukseen osallistui vapaaehtoisesti kahdeksan henkilöä, jotka valikoituivat tutkimuskohteena olevan verkkosivuston kohderyhmien mukaan. Tutkimukseen osallistuville henkilöille kerrottiin ennen testausta tutkimuksen tarkoitus sekä syy käytettävyystestauksen suorittamiseen. Jokaiselta testaukseen osallistuneelta henkilöltä pyydettiin esitietona vain heidän sukupuolensa sekä ikänsä, joten yksityisiä tietoja ei julkaistu. Testaus koostui alkuhaastattelusta, erilaisista tehtävistä sekä sivuston yleisen käytettävyyden arvioinnista. Lopuksi testaukseen osallistuneille esitettiin muutama kysymys, joihin he vastasivat oman kokemuksensa perusteella. Testauksen aikana tehdyt muistiinpanot ja tehtävien vastaukset kerättiin yksilökohtaisesti digitaaliselle lomakkeelle.
Testauksen kautta saadun käyttäjätiedon avulla saatiin tietoa K Caara Oy:n verkkosivujen yleisestä käytettävyydestä sekä sen ongelmakohdista. Avoimet kysymykset nostivat esille verkkopalvelukokonaisuuden tärkeimpiä vahvuuksia ja heikkouksia. Näitä asioita käsiteltiin tämän opinnäytetyön teoriaosan jälkeen.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että tutkittujen verkkosivujen käytettävyydessä oli kehitettäviä asioita. Pääpiirteiltään verkkosivuja oli miellyttävä käyttää, mutta testikäyttäjillä ei aina ollut ymmärrystä siitä, millä sivustolla he olivat tai miten he löytäisivät haluamansa tiedon. Merkittävimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivatkin sivuston logojen merkitys ja kotisivun hierarkkisen rakenteen selkeyttäminen käyttäjille navigointivalikkoa kehittämällä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin verkkosivustojen käytettävyyttä, sen arviointia sekä käytettävyystestauksen merkitystä käytettävyyden kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosassa hyödynnettiin sekä haastattelu- että havainnointimenetelmiä realistisen käyttäjätiedon saamiseksi. Käytettävyystestaukseen osallistui vapaaehtoisesti kahdeksan henkilöä, jotka valikoituivat tutkimuskohteena olevan verkkosivuston kohderyhmien mukaan. Tutkimukseen osallistuville henkilöille kerrottiin ennen testausta tutkimuksen tarkoitus sekä syy käytettävyystestauksen suorittamiseen. Jokaiselta testaukseen osallistuneelta henkilöltä pyydettiin esitietona vain heidän sukupuolensa sekä ikänsä, joten yksityisiä tietoja ei julkaistu. Testaus koostui alkuhaastattelusta, erilaisista tehtävistä sekä sivuston yleisen käytettävyyden arvioinnista. Lopuksi testaukseen osallistuneille esitettiin muutama kysymys, joihin he vastasivat oman kokemuksensa perusteella. Testauksen aikana tehdyt muistiinpanot ja tehtävien vastaukset kerättiin yksilökohtaisesti digitaaliselle lomakkeelle.
Testauksen kautta saadun käyttäjätiedon avulla saatiin tietoa K Caara Oy:n verkkosivujen yleisestä käytettävyydestä sekä sen ongelmakohdista. Avoimet kysymykset nostivat esille verkkopalvelukokonaisuuden tärkeimpiä vahvuuksia ja heikkouksia. Näitä asioita käsiteltiin tämän opinnäytetyön teoriaosan jälkeen.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että tutkittujen verkkosivujen käytettävyydessä oli kehitettäviä asioita. Pääpiirteiltään verkkosivuja oli miellyttävä käyttää, mutta testikäyttäjillä ei aina ollut ymmärrystä siitä, millä sivustolla he olivat tai miten he löytäisivät haluamansa tiedon. Merkittävimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivatkin sivuston logojen merkitys ja kotisivun hierarkkisen rakenteen selkeyttäminen käyttäjille navigointivalikkoa kehittämällä.