Palvelumuotoilu mainostoimistossa
Sohlberg, Christoffer (2019)
Sohlberg, Christoffer
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324447
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi palvelumuotoilun alan ydinasiat ja tehdään toimintasuunnitelma palvelumuotoilun tuomiseksi työnantajayritykseen. Opinnäytetyön olisi myös tarkoitus antaa perusteet sille, miksi markkinointia, digimarkkinointia, digitaalisia palveluita ja viestintää tuottava toimisto tarvitsisi palvelumuotoiluajattelua jo vakiintuneita suunnittelumetodejaan täydentämään.
Teoriaosuudessa avattiin palvelumuotoilun ydinasioita ja tutustuttiin siihen, miksi ala on ajankohtainen juuri nyt. Tätä käytettiin pohjana perusteluille palvelumuotoilun tuomiselle mainostoimistoon. Osuudessa reflektoitiin alan kirjallisuutta, palvelukoulutuksen oppeja ja alan konferenssin antia.
Monivaiheinen toiminnallinen osuus tähtäsi siihen, että saataisiin käyntiin prosessi, jolla implementoitaisiin eli saataisiin lisättyä palvelumuotoilu mainostoimiston toimintaan ja luotaisiin tälle toteutussuunnitelma. Ensimmäisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijä osallistui kollegoineen kahden päivän kestävään palvelumuotoilukoulutukseen, jonka sisältö ja eteneminen dokumentoitiin. Jälkeenpäin dokumentoidut asiat litteroitiin ja selkeytettiin. Koulutuksessa tehtiin alan yleiskatsaus ja selitettiin yksi palvelumuotoiluprosessin pikaisen implementoinnin malli. Lisäksi oppeja demonstroitiin käytännössä suorittamalla harjoituksia, jotka kehittivät juuri työnantajayritykselle alustavaa palvelumuotoilusuunnitelmaa. Toinen toiminnallisen osuuden vaihe oli suunnitella ja pitää esitys työnantajayrityksen johtoryhmälle siitä miten ja miksi mainostoimiston kannattaisi sisällyttää palvelumuotoilu toimintaansa. Kolmas toiminnallisen osuuden vaihe oli laatia jatkosuunnitelma, jolla palvelumuotoiluprosessia edistettäisiin mainostoimistossa.
Tämän opinnäytetyön olisi tarkoitus selittää miksi palvelumuotoilu on ajankohtaista nykyisessä Suomessa. Työ toimi toimivana osana palvelumuotoilun sisällyttämisprojektin käynnistystä työnantajayrityksessä. Opinnäytetyö olisi voinut tuottaa enemmän konkreettisia työkaluja implementointiprosessia varten, joten tämä olisi luonnollinen seuraava askel prosessin edistämiseen.
Teoriaosuudessa avattiin palvelumuotoilun ydinasioita ja tutustuttiin siihen, miksi ala on ajankohtainen juuri nyt. Tätä käytettiin pohjana perusteluille palvelumuotoilun tuomiselle mainostoimistoon. Osuudessa reflektoitiin alan kirjallisuutta, palvelukoulutuksen oppeja ja alan konferenssin antia.
Monivaiheinen toiminnallinen osuus tähtäsi siihen, että saataisiin käyntiin prosessi, jolla implementoitaisiin eli saataisiin lisättyä palvelumuotoilu mainostoimiston toimintaan ja luotaisiin tälle toteutussuunnitelma. Ensimmäisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijä osallistui kollegoineen kahden päivän kestävään palvelumuotoilukoulutukseen, jonka sisältö ja eteneminen dokumentoitiin. Jälkeenpäin dokumentoidut asiat litteroitiin ja selkeytettiin. Koulutuksessa tehtiin alan yleiskatsaus ja selitettiin yksi palvelumuotoiluprosessin pikaisen implementoinnin malli. Lisäksi oppeja demonstroitiin käytännössä suorittamalla harjoituksia, jotka kehittivät juuri työnantajayritykselle alustavaa palvelumuotoilusuunnitelmaa. Toinen toiminnallisen osuuden vaihe oli suunnitella ja pitää esitys työnantajayrityksen johtoryhmälle siitä miten ja miksi mainostoimiston kannattaisi sisällyttää palvelumuotoilu toimintaansa. Kolmas toiminnallisen osuuden vaihe oli laatia jatkosuunnitelma, jolla palvelumuotoiluprosessia edistettäisiin mainostoimistossa.
Tämän opinnäytetyön olisi tarkoitus selittää miksi palvelumuotoilu on ajankohtaista nykyisessä Suomessa. Työ toimi toimivana osana palvelumuotoilun sisällyttämisprojektin käynnistystä työnantajayrityksessä. Opinnäytetyö olisi voinut tuottaa enemmän konkreettisia työkaluja implementointiprosessia varten, joten tämä olisi luonnollinen seuraava askel prosessin edistämiseen.