Pelisovellus mobiililaitteelle React Native -sovelluskehyksellä
Palosaari, Mikko (2019)
Palosaari, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324214
Tiivistelmä
Toimeksiantajana toimi AXO-Service Oy (AXO), peliteknologiaa myyvä yritys. AXO:n perustaja, toimitusjohtaja ja pääomistaja on Atte Kananen Kuusamosta. Tässä opinnäytetyössä kuvataan ainutlaatuista Pikselipeli-teknologiaa, joka mahdollistaa informaation pelillistämisen. Pikselipeliteknologiaa kuvataan tässä opinnäytetyössä paljastamatta tarkempia ohjelmistollisia ja muita yksityiskohtia, siten että se kunnioittaa toimeksiantajan ja opinnäytetyöntekijän välistä sopimusta.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa prototyyppinen mobiilisovellus perustuen AXO:n pikselipeliteknologiaan. Jossa pelaaja maalaa pikseleitä, joita sitten ohjelma laskee ja toteuttaa sen mukaista todennäköisyyslaskentaa. Mobiilisovelluksen tarkoitus oli laajentaa saatavuutta yrityksen jo aikaisemmin julkaistuille internettipeleille, toteuttamalla samantyylisen pikselipeliteknologiaan perustuvan pelin myös Android-laitteistolle.
Työssä hyödynnettiin tuotettavan mobiilisovelluksen tuotannon tukena Atelta / AXO:lta saatua taustatietoa, mm. jo olemassa olevilta AXO-games nettisivuilla toimivista pelisovelluksista, joissa tekstiä ja kuvaa voi pelata, sekä peliteknologiaan liittyvästä aineistosta ja analyysistä.
Työn toteutus tapahtui React Native -sovelluskehyksellä ja siihen rakennetulla React Native Clientillä sekä Canvas-ominaisuuksilla, jotta pikseleitä pystyttiin käsittelemään samanlailla kuten HTML5 web-selaimessa. Piirto-ominaisuus eli pikseleiden maalaaminen toteutettiin alusta lähtien itse, koska monien lisäosien käyttö, joita React Native Cli käyttää, oli joko liian sekavaa käyttää halutulla tavalla, tai dokumentaatio oli liian puutteellista. Päätuloksena syntyi prototyyppinen mobiilisovellus/komponentti, jossa piirros on pelillistetty.
Koko sovelluksen teko yksin alusta loppuun oli haastavaa, siksi se myös oli todella hyvää harjoitusta tulevaisuutta varten. Ongelmia ilmeni paljonkin, mutta suurin haaste oli aikaraja, joka vääjäämättä rajoitti sitä, miten sovelluksen tulisi toimia.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa prototyyppinen mobiilisovellus perustuen AXO:n pikselipeliteknologiaan. Jossa pelaaja maalaa pikseleitä, joita sitten ohjelma laskee ja toteuttaa sen mukaista todennäköisyyslaskentaa. Mobiilisovelluksen tarkoitus oli laajentaa saatavuutta yrityksen jo aikaisemmin julkaistuille internettipeleille, toteuttamalla samantyylisen pikselipeliteknologiaan perustuvan pelin myös Android-laitteistolle.
Työssä hyödynnettiin tuotettavan mobiilisovelluksen tuotannon tukena Atelta / AXO:lta saatua taustatietoa, mm. jo olemassa olevilta AXO-games nettisivuilla toimivista pelisovelluksista, joissa tekstiä ja kuvaa voi pelata, sekä peliteknologiaan liittyvästä aineistosta ja analyysistä.
Työn toteutus tapahtui React Native -sovelluskehyksellä ja siihen rakennetulla React Native Clientillä sekä Canvas-ominaisuuksilla, jotta pikseleitä pystyttiin käsittelemään samanlailla kuten HTML5 web-selaimessa. Piirto-ominaisuus eli pikseleiden maalaaminen toteutettiin alusta lähtien itse, koska monien lisäosien käyttö, joita React Native Cli käyttää, oli joko liian sekavaa käyttää halutulla tavalla, tai dokumentaatio oli liian puutteellista. Päätuloksena syntyi prototyyppinen mobiilisovellus/komponentti, jossa piirros on pelillistetty.
Koko sovelluksen teko yksin alusta loppuun oli haastavaa, siksi se myös oli todella hyvää harjoitusta tulevaisuutta varten. Ongelmia ilmeni paljonkin, mutta suurin haaste oli aikaraja, joka vääjäämättä rajoitti sitä, miten sovelluksen tulisi toimia.