Tampereen raitiotien talvikunnossapitokaluston määrittely
Paloluoma, Jere (2019)
Paloluoma, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923463
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen raitiotien kunnossapitoallianssille ja työn toimeksiantajana toimi NRC Group Finland Oy, joka on yksi kunnossapitoallianssin osapuolista. Kunnossapitoallianssin muodostaa Tampereen Raitiotie Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella vaadittava kalusto raitiotien tehokkaaseen talvikunnossapitoon. Opinnäytetyössä toiminnallisena osuutena oli raitiovaunun avoimen tilan ulottuvuuksien tulkintamitan suunnittelu ja toteutus. Kirjallinen osuus esittelee raitiotien talvikunnossapitoa yleisesti, sekä syventyy talvikunnossapidon tehon maksimoimiseen kartoittamalla tähän parhaiten soveltuva kalusto.
Tampereen raitiotie on maailman pohjoisin raitiotielinja. Tampereen raitiotiellä on olennaisia eroavaisuuksia esimerkiksi Suomessa jo kulkevaan Helsingin raitiotiehen, joten joitain ratkaisuja on jouduttu kehittämään itse.
Tampereen raitiotien rataosuus valmistui vuonna 2019 lähes kokonaan, sekä hankkeen prototyyppivaunu saapui varikolle talvikautena 2019–2020, jonka koeajot olivat määrä alkaa heti saapumisensa jälkeen. Tästä syystä talvikunnossapidon suunnittelu ja käyntiin saaminen oli ajankohtaista opinnäytetyön tekoaikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella vaadittava kalusto raitiotien tehokkaaseen talvikunnossapitoon. Opinnäytetyössä toiminnallisena osuutena oli raitiovaunun avoimen tilan ulottuvuuksien tulkintamitan suunnittelu ja toteutus. Kirjallinen osuus esittelee raitiotien talvikunnossapitoa yleisesti, sekä syventyy talvikunnossapidon tehon maksimoimiseen kartoittamalla tähän parhaiten soveltuva kalusto.
Tampereen raitiotie on maailman pohjoisin raitiotielinja. Tampereen raitiotiellä on olennaisia eroavaisuuksia esimerkiksi Suomessa jo kulkevaan Helsingin raitiotiehen, joten joitain ratkaisuja on jouduttu kehittämään itse.
Tampereen raitiotien rataosuus valmistui vuonna 2019 lähes kokonaan, sekä hankkeen prototyyppivaunu saapui varikolle talvikautena 2019–2020, jonka koeajot olivat määrä alkaa heti saapumisensa jälkeen. Tästä syystä talvikunnossapidon suunnittelu ja käyntiin saaminen oli ajankohtaista opinnäytetyön tekoaikana.