Laajan verkkoyhteistyömoninpelin prototyyppi
Viisanen, Teemu (2019)
Viisanen, Teemu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923483
Tiivistelmä
Insinöörityössä kehitettiin prototyyppi pelialan yritykselle ja aiheena oli laaja verkkoyhteistyömoninpeli. Tavoitteena oli luoda pelikonsepti, pelinkehityssuunnitelma ja pelin toiminnoista koostuva prototyyppi. Työn tarkoitus oli kokonaisuudessaan toimia pohjana kokonaisen pelin jatkokehitykselle.
Insinöörityössä perehdyttiin verkkoyhteistyömoninpelien ominaisuuksiin, historiaan ja osittain myös tarjontaan. Tätä tietopohjaa hyödynnettiin pelin vaatimuksien määrittelemiseen ja prototyypin toiminnallisuuksien valitsemiseen.
Työssä esitellyt dokumentit ja prototyyppi eivät saavuttaneet kaikkia työhön valittuja vaatimuksia, mutta ne vaatimukset, jotka työssä saavutettiin, olivat toiminnaltaan suunnitellun kaltaisia ja toimivat hyvänä pohjana pelin jatkokehitykselle. Myös yksittäiset ominaisuudet, joita työssä saatiin kehitettyä, toimivat itsenäisinä komponentteina samankaltaisten pelien kehittämisessä tulevaisuudessa.
Kehityksessä jäätiin myös aikataulusta jälkeen työn laajuuden takia, mikä aiheutti lopputulokseen kuuluvan ominaisuuksien tehokkuuden mittaamisen ja vianetsinnän pois jättämisen. Tämän takia insinöörityössä ei päästy analysoimaan verkon kaistankäyttöä eikä suorituskykyä, joista olisi haluttu kerätä tietoa.
Insinöörityössä valmistui toimiva verkkomoninpelin prototyyppi enintään kahdellekymmenelle pelaajalle. Pelaajien näkymät, syötteet ja animaatiot saatiin päivitettyä verkon kautta.
Insinöörityössä perehdyttiin verkkoyhteistyömoninpelien ominaisuuksiin, historiaan ja osittain myös tarjontaan. Tätä tietopohjaa hyödynnettiin pelin vaatimuksien määrittelemiseen ja prototyypin toiminnallisuuksien valitsemiseen.
Työssä esitellyt dokumentit ja prototyyppi eivät saavuttaneet kaikkia työhön valittuja vaatimuksia, mutta ne vaatimukset, jotka työssä saavutettiin, olivat toiminnaltaan suunnitellun kaltaisia ja toimivat hyvänä pohjana pelin jatkokehitykselle. Myös yksittäiset ominaisuudet, joita työssä saatiin kehitettyä, toimivat itsenäisinä komponentteina samankaltaisten pelien kehittämisessä tulevaisuudessa.
Kehityksessä jäätiin myös aikataulusta jälkeen työn laajuuden takia, mikä aiheutti lopputulokseen kuuluvan ominaisuuksien tehokkuuden mittaamisen ja vianetsinnän pois jättämisen. Tämän takia insinöörityössä ei päästy analysoimaan verkon kaistankäyttöä eikä suorituskykyä, joista olisi haluttu kerätä tietoa.
Insinöörityössä valmistui toimiva verkkomoninpelin prototyyppi enintään kahdellekymmenelle pelaajalle. Pelaajien näkymät, syötteet ja animaatiot saatiin päivitettyä verkon kautta.