Life kosmetiikan ostopaikkana
Räisänen, Annika (2019)
Räisänen, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723044
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantajan Life Finland Oy:n kosmetiikan myynnin parantamiseksi. Työn tavoitteena on parempi ymmärrys Lifen asiakkaiden tarpeista ja mielikuvista yrityksen kosmetiikkavalikoimasta. Opinnäytetyön pohjalta arvioidaan mahdollista tarvetta muutokseen sekä markkinoinnissa että valikoimassa. Opinnäytetyön viitekehys koostuu yhteistyökumppanin kuvauksesta, luontaistuotteista, luonnonkosmetiikasta sekä ostokäyttäytymisestä kosmetiikka-alalla. Luonnonkosmetiikkaan liittyen käsitellään myös luonnonmukaista kosmetiikkaa, sertifikaatteja sekä kuluttajia ja luonnonkosmetiikkaa. Opinnäytetyö pohjautuu kuluttajatutkimukseen, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta monivalinnan muodossa sekä kvalitatiivista tutkimusta muutamassa avoimessa kysymyksessä.
Tulokset käsittelivät kosmetiikan ostamista, ostopaikkoja, käyttöä, mielikuvia Lifen kosmetiikkavalikoimasta sekä Lifen kosmetiikkavalikoimaa tulevaisuudessa. Kyselyyn vastanneet henkilöt olivat pääasiassa Lifen asiakkaita ja he suosivat suuressa määrin luonnollisuutta, ekologisuutta, eettisyyttä sekä kotimaisuutta käyttämässään kosmetiikassa. Tärkeimpiä ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat tarjoukset, hinta, sijainti sekä palvelukokemus. Noin kolmasosalla vastaajista ei ollut erityistä mielipidettä Lifen kosmetiikkavalikoimasta tai he eivät edes olleet tietoisia, että kosmetiikka kuuluu Lifen tuotevalikoimaan. Muutoin valikoimaa pidettiin hyvin luonnollisena ja laadukkaana, mutta hieman myös kalliina. Valikoiman laajuuden mielikuvissa oli vaihtelua, osa piti valikoimaa kattavana, mutta osa toivoi, että se olisi laajempi. Markkinoinnissa voitaisiin lisätä enemmän näkyvyyttä myös kosmetiikalle ja saada Life kosmetiikan ostopaikkana parempaan tietoisuuteen. Myös myyjien kosmetiikkatietoutta ja valikoiman laajuutta kysynnän mukaan voitaisiin pyrkiä parantamaan paremman asiakaskokemuksen ja myynnin saavuttamiseksi.
Tulokset käsittelivät kosmetiikan ostamista, ostopaikkoja, käyttöä, mielikuvia Lifen kosmetiikkavalikoimasta sekä Lifen kosmetiikkavalikoimaa tulevaisuudessa. Kyselyyn vastanneet henkilöt olivat pääasiassa Lifen asiakkaita ja he suosivat suuressa määrin luonnollisuutta, ekologisuutta, eettisyyttä sekä kotimaisuutta käyttämässään kosmetiikassa. Tärkeimpiä ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat tarjoukset, hinta, sijainti sekä palvelukokemus. Noin kolmasosalla vastaajista ei ollut erityistä mielipidettä Lifen kosmetiikkavalikoimasta tai he eivät edes olleet tietoisia, että kosmetiikka kuuluu Lifen tuotevalikoimaan. Muutoin valikoimaa pidettiin hyvin luonnollisena ja laadukkaana, mutta hieman myös kalliina. Valikoiman laajuuden mielikuvissa oli vaihtelua, osa piti valikoimaa kattavana, mutta osa toivoi, että se olisi laajempi. Markkinoinnissa voitaisiin lisätä enemmän näkyvyyttä myös kosmetiikalle ja saada Life kosmetiikan ostopaikkana parempaan tietoisuuteen. Myös myyjien kosmetiikkatietoutta ja valikoiman laajuutta kysynnän mukaan voitaisiin pyrkiä parantamaan paremman asiakaskokemuksen ja myynnin saavuttamiseksi.