Ohjatun liikunnan vaikutukset lasten sosiaalisiin taitoihin
Metso, Maija (2019)
Metso, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Rantaperkiön Iskulle, joka on yli satavuotias urheiluseura Tampereella. Tutkija on itse urheillut lähes 20 vuotta kyseisessä urheiluseurassa, minkä vuoksi heräsi ajatus yhteistyöstä seuran kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Rantaperkiön Iskun tarjoama ohjat-tu harrasteliikunta vaikuttaa leikki-ikäisten lasten sosiaalisiin taitoihin. Selvitys toteutettiin e-kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille Rantaperkiön Iskun leikki-ikäisten lasten ohjaajille, joita oli yhteensä 10 kappaletta. Ohjaajilla oli 1,5 viikkoa aikaa vastata kyselyyn ja tämän jälkeen tutkimuskysymysten analysointi aloitettiin. E-kyselylomakkeeseen vastasi lopulta yhteensä viisi ohjaajaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee harrasteliikuntaa ja leikki-ikäisten lasten sosiaalisia taitoja. Tutkimustulokset vastaavat harrasteliikunnan vaikutukseen lasten sosiaalisissa taidoissa. Ohjaajat vastasivat muun muassa siihen, mitä heidän mielestään lapsen sosiaaliset taidot tarkoittavat, minkä verran heidän ohjaamansa liikunta vaikuttaa lasten sosiaalisiin taitoihin, sekä mitä lapset itse sekä lasten vanhemmat odottavat ohjatulta harrasteliikunnalta.
Tutkimustulokset ovat mielenkiintoiset, sillä niistä selvisi muun muassa ohjaajien ymmärrys sosiaalisten taitojen merkityksestä sekä se, kuinka hyvin Rantaperkiön Iskun ohjaajat ovat tietoisia siitä, millä tavalla he vaikuttavat lasten sosiaalisiin taitoihin ohjaamallaan toiminnalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Rantaperkiön Iskun tarjoama ohjat-tu harrasteliikunta vaikuttaa leikki-ikäisten lasten sosiaalisiin taitoihin. Selvitys toteutettiin e-kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille Rantaperkiön Iskun leikki-ikäisten lasten ohjaajille, joita oli yhteensä 10 kappaletta. Ohjaajilla oli 1,5 viikkoa aikaa vastata kyselyyn ja tämän jälkeen tutkimuskysymysten analysointi aloitettiin. E-kyselylomakkeeseen vastasi lopulta yhteensä viisi ohjaajaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee harrasteliikuntaa ja leikki-ikäisten lasten sosiaalisia taitoja. Tutkimustulokset vastaavat harrasteliikunnan vaikutukseen lasten sosiaalisissa taidoissa. Ohjaajat vastasivat muun muassa siihen, mitä heidän mielestään lapsen sosiaaliset taidot tarkoittavat, minkä verran heidän ohjaamansa liikunta vaikuttaa lasten sosiaalisiin taitoihin, sekä mitä lapset itse sekä lasten vanhemmat odottavat ohjatulta harrasteliikunnalta.
Tutkimustulokset ovat mielenkiintoiset, sillä niistä selvisi muun muassa ohjaajien ymmärrys sosiaalisten taitojen merkityksestä sekä se, kuinka hyvin Rantaperkiön Iskun ohjaajat ovat tietoisia siitä, millä tavalla he vaikuttavat lasten sosiaalisiin taitoihin ohjaamallaan toiminnalla.