Palvelukonseptin kehittäminen pienille taloyhtiöille
Ahvenainen, Juha-Pekka (2019)
Ahvenainen, Juha-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämiskonteksti oli suomalainen asunto-osakeyhtiö. Suomen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa ja vain muutamissa maissa tiedetään olevan vastaavanlaisia järjestelmiä. Suomalaisessa asunto-osakeyhtiössä asioista päätetään yhteisesti ja kustannukset maksetaan yhdessä. Yhtiön hallinnassa on tontti ja rakennukset ja osakkailla on hallintaoikeus asuntoihinsa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienten taloyhtiöiden ongelmia ja haasteita. Työn tavoitteena oli luoda palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä käyttäen asiakaskeskeinen palvelukonsepti pienille taloyhtiöille. Kehitettävän palvelukonseptin pääkohderyhmänä ja pääloppukäyttäjänä olivat taloyhtiöiden hallitukset ja toissijaisina käyttäjinä asukkaat ja muut taloyhtiöiden sidosryhmät. Pienillä taloyhtiöillä tarkoitetiin tässä opinnäytetyössä asunto-osakeyhtiöitä, joissa on 2-30 asuntoa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli eräs suomalainen IT-alan yritys.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tietoperusta muodostuu asiakaskeskeisestä liiketoimintalogiikasta, arvon muodostumisen teoriasta ja muotoiluajattelusta. Asiakaskeskeisessä logiikassa asiakkaan oma maailma ja elämykset ovat keskiössä. Asiakkaalle muodostuu arvoa, kun hän käyttää palvelua. Yrityksen tulee siis keskittyä asiakkaan omien odotusten täyttämiseen.
Kehittämistyössä käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä, jotka olivat netnografia, kysely ja haastattelut. Näiden menetelmien avulla kerättiin syvällistä ymmärrystä pienten taloyhtiöiden ongelmista ja haasteista taloyhtiöiden hallitusten näkökulmasta. Tuloksena syntyi palvelukonsepti pienille taloyhtiöille. Kerättyyn ymmärrykseen pohjautuvat konseptin toiminnollisuudet ovat dokumenttipankki, pitkän tähtäimen työkalu, vuosikello ja taloushallinto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pienten taloyhtiöiden ongelmia ja haasteita. Työn tavoitteena oli luoda palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä käyttäen asiakaskeskeinen palvelukonsepti pienille taloyhtiöille. Kehitettävän palvelukonseptin pääkohderyhmänä ja pääloppukäyttäjänä olivat taloyhtiöiden hallitukset ja toissijaisina käyttäjinä asukkaat ja muut taloyhtiöiden sidosryhmät. Pienillä taloyhtiöillä tarkoitetiin tässä opinnäytetyössä asunto-osakeyhtiöitä, joissa on 2-30 asuntoa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli eräs suomalainen IT-alan yritys.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tietoperusta muodostuu asiakaskeskeisestä liiketoimintalogiikasta, arvon muodostumisen teoriasta ja muotoiluajattelusta. Asiakaskeskeisessä logiikassa asiakkaan oma maailma ja elämykset ovat keskiössä. Asiakkaalle muodostuu arvoa, kun hän käyttää palvelua. Yrityksen tulee siis keskittyä asiakkaan omien odotusten täyttämiseen.
Kehittämistyössä käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä, jotka olivat netnografia, kysely ja haastattelut. Näiden menetelmien avulla kerättiin syvällistä ymmärrystä pienten taloyhtiöiden ongelmista ja haasteista taloyhtiöiden hallitusten näkökulmasta. Tuloksena syntyi palvelukonsepti pienille taloyhtiöille. Kerättyyn ymmärrykseen pohjautuvat konseptin toiminnollisuudet ovat dokumenttipankki, pitkän tähtäimen työkalu, vuosikello ja taloushallinto.