Yritystapahtumien tapahtuma-avustajapalvelun kehittäminen : Kehittämiskohteena Tapaus Oy
Korpela, Nea (2019)
Korpela, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821385
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka kehittämiskohteena oli yritystapahtumien tapahtuma-avustajapalvelu. Työn tavoitteena oli saada selville, miten tapahtuma-avustajapalveluita voitaisiin kehittää, että ne palvelisivat asiakkaita paremmin. Asiakkaiden, henkilökunnan ja tapahtuma-avustajien tarpeiden, toiveiden ja kokemusten pohjalta on pyritty löytämään kehittämiskohtia ja ratkaisuehdotuksia. Työn tilaajana on Tilaisuuksien ideointi- ja toteuttamistoimisto Tapaus Oy. Tapahtuma-avustajapalvelut ovat Tapauksen tarjoama palvelu, jonka kehittäminen kuuluu yrityksen nykyiseen strategiaan.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu palvelujen, niiden kehittämisen, asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen kirjallisuuteen. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty dokumenttianalyysia, puolistrukturoituja haastatteluita, kyselytutkimusta ja havainnointia. Lisäksi työn tilaajaa haastateltiin sisäisen esikartoituksen puitteissa.
Kehittämistyön keskeisimmät tulokset osoittavat, että tilaaja-asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä tapahtuma-avustajapalveluun. Suurimmat kehityskohteet tuotiin esiin Tapauksen vakituisen henkilökunnan ja tapahtuma-avustajien toimesta ja liittyvät sisäisiin prosesseihin. Sisäisiin prosesseihin lukeutuu tapahtuma-avustajiin liittyvät käytännöt kuten tapahtuma-avustajien tilaus ja viestintä tilaaja-asiakkaiden, tapahtumatuottajien ja tapahtuma-avustajien välillä.
Tulosten perusteella on pyritty ehdottamaan käytännönläheisiä kehitysehdotuksia. Kulttuurituotannon kentälle opinnäytetyö lisää tietoa palveluiden moninaisuudesta ja asiakkaiden odotuksista sekä toiveista. Yritystapahtumien kentän muotoutuessa on tärkeää, että kulttuurialan toimijat pystyvät vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu palvelujen, niiden kehittämisen, asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen kirjallisuuteen. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty dokumenttianalyysia, puolistrukturoituja haastatteluita, kyselytutkimusta ja havainnointia. Lisäksi työn tilaajaa haastateltiin sisäisen esikartoituksen puitteissa.
Kehittämistyön keskeisimmät tulokset osoittavat, että tilaaja-asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä tapahtuma-avustajapalveluun. Suurimmat kehityskohteet tuotiin esiin Tapauksen vakituisen henkilökunnan ja tapahtuma-avustajien toimesta ja liittyvät sisäisiin prosesseihin. Sisäisiin prosesseihin lukeutuu tapahtuma-avustajiin liittyvät käytännöt kuten tapahtuma-avustajien tilaus ja viestintä tilaaja-asiakkaiden, tapahtumatuottajien ja tapahtuma-avustajien välillä.
Tulosten perusteella on pyritty ehdottamaan käytännönläheisiä kehitysehdotuksia. Kulttuurituotannon kentälle opinnäytetyö lisää tietoa palveluiden moninaisuudesta ja asiakkaiden odotuksista sekä toiveista. Yritystapahtumien kentän muotoutuessa on tärkeää, että kulttuurialan toimijat pystyvät vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.