Koneensuunnittelun yhteistyömalli Saimaan amk:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston välillä : Osa 2: Esiselvityksen tuloksien jalkauttaminen käytännön malleiksi yhteistyön eri osa-alueilla
Kerkkänen, Kimmo; Sopanen, Jussi; Partinen, Jenna (2011)
Kerkkänen, Kimmo
Sopanen, Jussi
Partinen, Jenna
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-44-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-44-9
Tiivistelmä
InnoMech-projektin päätavoitteena on luoda innovatiivisen, ongelmalähtöisen projektioppimisen mahdollistava opetuksellinen ja tutkimuksellinen yhteistyömalli Saimaan ammattikorkeakoulun, Lappeenrannan teknillisen yliopiston sekä Kaakkois-Suomen yritysten välille. Projektin ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin olemassa olevia yhteistyön muotoon ja mahdollistumiseen keskeisesti vaikuttavia tila-, laite-, henkilö- ja taloudellisia resursseja sekä tunnistettiin vahvuuksia, haasteita ja kehittämiskohteita. Toisessa vaiheessa pureudutaan opintosuunnitelmien räätälöintiin tavoitteita palveleviksi sekä toteutetaan pilottiprojektit niin projektiopetuksessa kuin tutkimuksellisessa yhteistyössä.
Yhteistyölle luodaan perustaa monipuolisesti ideoimalla, testaamalla ja kehittämällä eri osa-alueittain käytännön toimintamalleja. Opetuksellisen yhteistyön muodoksi valittiin ongelmalähtöinen projektioppiminen, josta luotiin Saimaan AMK:lle ja LUT Metallille hieman eri lähtökohdista ja tavoitteista räätälöidyt kokonaisuudet. Laajapohjainen projektimuotoinen opetus on vakiintumassa keskeiseksi osaksi kone- ja tuotantotekniikan opetusta. Yksittäinen olennainen kehitettävä konsepti on innovaatioputki, joka tarjoaisi puitteet opiskelijoiden projek-tityöskentelyssä syntyneiden ideoiden jalostamiseksi tuotteiksi ja liiketoiminnaksi.
Tutkimukselliselle yhteistyölle määritettiin tehtävienjako ja testattiin yhteistyön toimivuutta kahdella tuotekehitysprojektilla. Alueellisen yritysyhteistyön kattavan kartoituksen kautta saavutettiin ajantasainen näkemys alueellisesta resurssi- ja osaamispääomasta. TKI-toiminnan tehostamiseksi ratkaisuksi ehdotetaan TKI-palvelujen tarjoamista Saimaan AMK:n ja LUT:n tutkimukselliseen yhteistyöhön pohjautuvan yhden luukun toteutusperiaatteen kautta.
Kokonaisuutena InnoMech-projekti tuotti eri osa-alueittain uusia, lupaavia toimintatapoja toteutusasteelle saakka sekä paljasti useita jatkokehityskohteita. Projektissa luotiin monenlaisia mahdollisuuksia sisältävä perusta aidolle yhteistyölle sekä tuleville yhteistyön kehittämiseen tähtääville projekteille.
Yhteistyölle luodaan perustaa monipuolisesti ideoimalla, testaamalla ja kehittämällä eri osa-alueittain käytännön toimintamalleja. Opetuksellisen yhteistyön muodoksi valittiin ongelmalähtöinen projektioppiminen, josta luotiin Saimaan AMK:lle ja LUT Metallille hieman eri lähtökohdista ja tavoitteista räätälöidyt kokonaisuudet. Laajapohjainen projektimuotoinen opetus on vakiintumassa keskeiseksi osaksi kone- ja tuotantotekniikan opetusta. Yksittäinen olennainen kehitettävä konsepti on innovaatioputki, joka tarjoaisi puitteet opiskelijoiden projek-tityöskentelyssä syntyneiden ideoiden jalostamiseksi tuotteiksi ja liiketoiminnaksi.
Tutkimukselliselle yhteistyölle määritettiin tehtävienjako ja testattiin yhteistyön toimivuutta kahdella tuotekehitysprojektilla. Alueellisen yritysyhteistyön kattavan kartoituksen kautta saavutettiin ajantasainen näkemys alueellisesta resurssi- ja osaamispääomasta. TKI-toiminnan tehostamiseksi ratkaisuksi ehdotetaan TKI-palvelujen tarjoamista Saimaan AMK:n ja LUT:n tutkimukselliseen yhteistyöhön pohjautuvan yhden luukun toteutusperiaatteen kautta.
Kokonaisuutena InnoMech-projekti tuotti eri osa-alueittain uusia, lupaavia toimintatapoja toteutusasteelle saakka sekä paljasti useita jatkokehityskohteita. Projektissa luotiin monenlaisia mahdollisuuksia sisältävä perusta aidolle yhteistyölle sekä tuleville yhteistyön kehittämiseen tähtääville projekteille.