Mittatilausompelun opetuksen kehittäminen reformin jälkeen Case: Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Palmu, Sirpa (2019)
Palmu, Sirpa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on kehittää mittatilausompelun opetusta Stadin ammatti- ja aikuisopistossa reformin jälkeen. Reformi tuli voimaan 1.1.2018 ja toi monia suuria muutoksia ammatilliseen opetukseen. Tässä opinnäytteessä on selvitetty vaatetusalan yrittäjien ja mittatilausompelun opettajien näkemyksiä ja toiveita opetuksen ja mittatilausompelijan taitovaatimusten suhteen. Tutkimus tehtiin haastattelemalla neljäätoista tekstiili- ja muotialan yritystä ja tekemällä sähköpostikysely Stadin ammatti- ja aikuisopistossa mittatilausompelua opettaneille opettajille.
Opiskelijoiden koulutussopimusten määrä on lisääntynyt, kun reformin myötä tavoitteena on tehdä näytöt yhteistyössä alan yritysten kanssa. Teoriaopetuksen määrä on vähentynyt oppilaitoksessa, mikä on huolestuttavaa erityisesti mittatilausompelun kaavoitusosaamisen kannalta.
Opiskelijoille laaditaan henkilökohtainen opiskelun kehittämissuunnitelma, jonka mukaisesti opiskelijan opinnot etenevät yksilöllisesti. Opiskeluryhmät ovat suurentuneet ja ovat hyvin heterogeenisiä. Ammatillinen aikuiskoulutus ja nuorisoasteen ammatillinen koulutus ovat yhdistyneet. Samassa opetusryhmässä on usein hyvin eri-ikäisiä opiskelijoita, koulutustaustaltaan hyvin erilaisia opiskelijoita, tukea tarvitsevia erityisopiskelijoita, maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita ja opintojaan nopeuttavia opiskelijoita. Opettajilla on haasteita selviytyä hyvin eri tasoisten opiskelijoiden opetuksesta.
Uudet tekstiili- ja muotialan opetussuunnitelman perusteet tulivat voimaan 1.8.2018 ja muutoksista tiedottaminen koulutussopimusyrityksille olisi tärkeää. Tavoitteena on opetuksessa ottaa huomioon yritysten vaatimustaso ja opiskelijoiden mahdollisuus työllistyä.
Yhteistyö alan yritysten kanssa on tärkeää. Pienissä 1–2 hengen ompelimoissa yrittäjien aika on rajallista opettaa opiskelijoita. Opiskelijan työtehtävät voivat olla yksipuolisia, ja haasteena on löytää alan yrityksiä, joissa olisi mahdollista tehdä näyttökriteereitä vastaavia näyttöjä. Opiskelijan opintopolkua tulisi suunnitella ja opiskelun vuorottelua oppilaitoksen ja yritysten välillä tulisi kehittää.
Tässä opinnäytetyössä on esitetty useita kehittämisehdotuksia mittatilausompelun opetukseen.
Opiskelijoiden koulutussopimusten määrä on lisääntynyt, kun reformin myötä tavoitteena on tehdä näytöt yhteistyössä alan yritysten kanssa. Teoriaopetuksen määrä on vähentynyt oppilaitoksessa, mikä on huolestuttavaa erityisesti mittatilausompelun kaavoitusosaamisen kannalta.
Opiskelijoille laaditaan henkilökohtainen opiskelun kehittämissuunnitelma, jonka mukaisesti opiskelijan opinnot etenevät yksilöllisesti. Opiskeluryhmät ovat suurentuneet ja ovat hyvin heterogeenisiä. Ammatillinen aikuiskoulutus ja nuorisoasteen ammatillinen koulutus ovat yhdistyneet. Samassa opetusryhmässä on usein hyvin eri-ikäisiä opiskelijoita, koulutustaustaltaan hyvin erilaisia opiskelijoita, tukea tarvitsevia erityisopiskelijoita, maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita ja opintojaan nopeuttavia opiskelijoita. Opettajilla on haasteita selviytyä hyvin eri tasoisten opiskelijoiden opetuksesta.
Uudet tekstiili- ja muotialan opetussuunnitelman perusteet tulivat voimaan 1.8.2018 ja muutoksista tiedottaminen koulutussopimusyrityksille olisi tärkeää. Tavoitteena on opetuksessa ottaa huomioon yritysten vaatimustaso ja opiskelijoiden mahdollisuus työllistyä.
Yhteistyö alan yritysten kanssa on tärkeää. Pienissä 1–2 hengen ompelimoissa yrittäjien aika on rajallista opettaa opiskelijoita. Opiskelijan työtehtävät voivat olla yksipuolisia, ja haasteena on löytää alan yrityksiä, joissa olisi mahdollista tehdä näyttökriteereitä vastaavia näyttöjä. Opiskelijan opintopolkua tulisi suunnitella ja opiskelun vuorottelua oppilaitoksen ja yritysten välillä tulisi kehittää.
Tässä opinnäytetyössä on esitetty useita kehittämisehdotuksia mittatilausompelun opetukseen.