Työelämätaitojen johtaminen varhaiskasvatuksessa : työelämätaitojen koulutusmateriaali
Siltanen, Terhi (2019)
Siltanen, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120933
Tiivistelmä
Työelämätaidot ovat tärkeää prosessiosaamista työpaikalla. Työntekijöillä ei aina ole selvää käsitystä siitä, miten heidän toimintansa ja valintansa vaikuttavat koko työyhteisöön. Jokaisen työntekijän on kannettava vastuuta yhteisestä työstä ja toimittava sääntöjen sekä toimintatapojen mukaisesti.
Kehittämisprojektin tavoitteena on tutkia työelämätaitoja ja käsityksiä niistä eräässä Suomessa toimivan varhaiskasvatuspalveluja tuottavan yrityksen työntekijöiltä. Lopputuloksena syntyi koulutusmateriaali työelämätaitojen kouluttamista varten.
Projekti toteutettiin tutkimalla päiväkotien työntekijöiden, päiväkotien johtajien ja yrityksen hallinnossa työskentelevien henkilöiden käsityksiä työelämätaidoista kyselyn avulla. Kyselyiden tuloksista eli tutkittavien käsityksistä työelämätaidoista kasattiin työelämätaitojen koulutusmateriaali päiväkotien johtajien käytettäväksi. Lisäksi tutkittiin, oliko päiväkotien työntekijöillä, päiväkotien johtajilla ja hallinnon työntekijöillä erilaiset käsitykset työelämätaidoista sekä niiden toteutumisesta ja kouluttamisesta työpaikalla sekä organisaatiossa.
Tulosten perusteella kaikilla (n=16) kyselyyn vastanneilla oli pääosin yhtäläinen käsitys työelämätaidoista, ja he nostivat varhaiskasvatuksessa tärkeimmiksi työelämätaidoiksi vuorovaikutuksen, ammatillisuuden ja ammattitaidon, osaamisen kehittämisen, yhteistyötaidot, työpaikan sääntöjen noudattamisen, joustamisen, lojaalisuuden, päätösten teon ja työtehtävien rajaamisen. Tulokset olivat pääosin samankaltaisia, mutta eroavaisuutta liittyi työelämätaitojen kouluttamiseen liittyen.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa on tarvetta pitää yllä keskustelua työelämätaidoista ja tarjota aiheesta koulutusta työntekijöille.
Koulutusmateriaali rakennettiin kyselyiden tulosten perusteella ja työpaja työskentelyä apuna käyttäen. Päiväkotien johtajista muodostettiin pieni työpajaryhmä, jossa käytiin läpi kyselyiden tuloksia ja pohdittiin, mitä työelämätaitojen osa-alueita otetaan mukaan koulutusmateriaaliin. Koulutusmateriaalin tarkoitus on tulevaisuudessa muuttua aina sen hetkisen tarpeen mukaan. Materiaalia voi muokata, nyt olemassa oleva materiaali toimii pohjana.
Tarvetta työntekijöiden työelämätaitojen kouluttamiselle on. Vaikka monet työelämätaitojen osa-alueista ovat itsestään selviä, on niitä hyvä kerrata aika ajoin kaikkialla, joissakin yksiköissä työelämätaitojen läpikäynti on äärimmäisen tärkeää työyhteisön hyvinvoinnin kannalta. Working life skills are important process skills in the workplace. Employees do not always have a clear idea of how their actions and choices affect the entire work community. Each employee must take responsibility for working together and following rules and practices.
The aim of the development project is to study the skills and perceptions of working life by employees of a company providing early childhood education services in Finland. The result was educational material for the training of working life skills.
The project was carried out by surveying the perceptions of working life skills of the kindergarten workers, the kindergarten managers and the people working in the company through a questionnaire. The results of the surveys, mainly the subjects' perceptions of working life skills, were used to compile working life skills training materials for the kindergarten managers. In addition, it was examined whether kindergarten employees, day care center managers and administrative staff had different conceptions of working life skills and their implementation and training in the workplace and in the organization.
Based on the results, all respondents (n=16) had a broadly similar understanding of working life skills and identified early childhood education as key working life skills: interaction, professionalism and workmanship, skills development, collaboration, workplace compliance, flexibility, loyalty, decision making and job limitation. The results were largely similar, but there was a difference in the training of working life skills. Based on the results, there is a need for early childhood education to maintain a debate on working life skills and to provide training for workers on the subject.
The training material was constructed based on the results of the questionnaires and the workshop was used to assist. A small workshop was set up with the managers of the kindergartens, which examined the results of the questionnaires and considered which aspects of working life skills would be included in the training material. The purpose of the training material in the future is to always change according to the current need. Material can be edited; existing material will serve as a template.
There is a need to train workers in working life skills. While many aspects of working life skills are self-evident, it is good practice to repeat them from time to time everywhere, in some units the review of working life skills is extremely important for the well-being of the work community.
Kehittämisprojektin tavoitteena on tutkia työelämätaitoja ja käsityksiä niistä eräässä Suomessa toimivan varhaiskasvatuspalveluja tuottavan yrityksen työntekijöiltä. Lopputuloksena syntyi koulutusmateriaali työelämätaitojen kouluttamista varten.
Projekti toteutettiin tutkimalla päiväkotien työntekijöiden, päiväkotien johtajien ja yrityksen hallinnossa työskentelevien henkilöiden käsityksiä työelämätaidoista kyselyn avulla. Kyselyiden tuloksista eli tutkittavien käsityksistä työelämätaidoista kasattiin työelämätaitojen koulutusmateriaali päiväkotien johtajien käytettäväksi. Lisäksi tutkittiin, oliko päiväkotien työntekijöillä, päiväkotien johtajilla ja hallinnon työntekijöillä erilaiset käsitykset työelämätaidoista sekä niiden toteutumisesta ja kouluttamisesta työpaikalla sekä organisaatiossa.
Tulosten perusteella kaikilla (n=16) kyselyyn vastanneilla oli pääosin yhtäläinen käsitys työelämätaidoista, ja he nostivat varhaiskasvatuksessa tärkeimmiksi työelämätaidoiksi vuorovaikutuksen, ammatillisuuden ja ammattitaidon, osaamisen kehittämisen, yhteistyötaidot, työpaikan sääntöjen noudattamisen, joustamisen, lojaalisuuden, päätösten teon ja työtehtävien rajaamisen. Tulokset olivat pääosin samankaltaisia, mutta eroavaisuutta liittyi työelämätaitojen kouluttamiseen liittyen.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa on tarvetta pitää yllä keskustelua työelämätaidoista ja tarjota aiheesta koulutusta työntekijöille.
Koulutusmateriaali rakennettiin kyselyiden tulosten perusteella ja työpaja työskentelyä apuna käyttäen. Päiväkotien johtajista muodostettiin pieni työpajaryhmä, jossa käytiin läpi kyselyiden tuloksia ja pohdittiin, mitä työelämätaitojen osa-alueita otetaan mukaan koulutusmateriaaliin. Koulutusmateriaalin tarkoitus on tulevaisuudessa muuttua aina sen hetkisen tarpeen mukaan. Materiaalia voi muokata, nyt olemassa oleva materiaali toimii pohjana.
Tarvetta työntekijöiden työelämätaitojen kouluttamiselle on. Vaikka monet työelämätaitojen osa-alueista ovat itsestään selviä, on niitä hyvä kerrata aika ajoin kaikkialla, joissakin yksiköissä työelämätaitojen läpikäynti on äärimmäisen tärkeää työyhteisön hyvinvoinnin kannalta.
The aim of the development project is to study the skills and perceptions of working life by employees of a company providing early childhood education services in Finland. The result was educational material for the training of working life skills.
The project was carried out by surveying the perceptions of working life skills of the kindergarten workers, the kindergarten managers and the people working in the company through a questionnaire. The results of the surveys, mainly the subjects' perceptions of working life skills, were used to compile working life skills training materials for the kindergarten managers. In addition, it was examined whether kindergarten employees, day care center managers and administrative staff had different conceptions of working life skills and their implementation and training in the workplace and in the organization.
Based on the results, all respondents (n=16) had a broadly similar understanding of working life skills and identified early childhood education as key working life skills: interaction, professionalism and workmanship, skills development, collaboration, workplace compliance, flexibility, loyalty, decision making and job limitation. The results were largely similar, but there was a difference in the training of working life skills. Based on the results, there is a need for early childhood education to maintain a debate on working life skills and to provide training for workers on the subject.
The training material was constructed based on the results of the questionnaires and the workshop was used to assist. A small workshop was set up with the managers of the kindergartens, which examined the results of the questionnaires and considered which aspects of working life skills would be included in the training material. The purpose of the training material in the future is to always change according to the current need. Material can be edited; existing material will serve as a template.
There is a need to train workers in working life skills. While many aspects of working life skills are self-evident, it is good practice to repeat them from time to time everywhere, in some units the review of working life skills is extremely important for the well-being of the work community.