Asiakastyytyväisyyskysely kehitysvammaisten asumisyksikköön
Immonen, Janne; Sorri, Henna (2019)
Immonen, Janne
Sorri, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kehitysvammaisten asumisyksikön asukkaille asiakastyytyväisyyskysely, joka mittasi asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluita kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mihin asiakkaat ovat yrityksen tarjoamissa palveluissa tyytyväisiä tai tyytymättömiä sekä auttaa yritystä tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuus onnelliseen sekä sisältörikkaaseen elämään.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tarkoituksena oli saada yritykselle tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluita sekä toimintamalleja kohtaan, jonka avulla toimeksiantaja pystyy kartoittamaan kehitettäviä palveluita, jotta vammaispalveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi. Mittaamalla asiakastyytyväisyyttä on mahdollista kehittää palveluita asiakkaiden toivomaan suuntaan, asiakaslähtöisyyttä korreloiden.
Asiakastyytyväisyyskyselyä kehitettäessä yrityksen henkilökunnalta kysyttiin, mistä aiheista tarvittaisiin tietoa, jotta saataisiin selville yrityksen tarve. Osa asiakkaista pystyi täyttämään kyselyn itsenäisesti, mutta osa heistä tarvitsi ohjaajan apua. Ohjaajille annettiin ohjeet kyselyn täyttämiseksi, jotta he tarvittaessa pystyivät auttamaan kyselyyn vastaamisessa. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2019.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehityksessä avataan kehitysvammaisuutta, vammaispalveluita sekä palveluiden laatua. Lähteinä käytettiin luotettavia, mahdollisimman uusia lähteitä, jotta myös teoria olisi luotettavaa.
Vastauksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Eniten kehittämisehdotuksia tuli yhteisen tekemisen puolesta sekä matkojen lisäämisestä. Toimeksiantaja voi tulevaisuudessa toteuttaa saman asiakastyytyväisyyskyselyn ja seurata kehitystä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tarkoituksena oli saada yritykselle tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluita sekä toimintamalleja kohtaan, jonka avulla toimeksiantaja pystyy kartoittamaan kehitettäviä palveluita, jotta vammaispalveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi. Mittaamalla asiakastyytyväisyyttä on mahdollista kehittää palveluita asiakkaiden toivomaan suuntaan, asiakaslähtöisyyttä korreloiden.
Asiakastyytyväisyyskyselyä kehitettäessä yrityksen henkilökunnalta kysyttiin, mistä aiheista tarvittaisiin tietoa, jotta saataisiin selville yrityksen tarve. Osa asiakkaista pystyi täyttämään kyselyn itsenäisesti, mutta osa heistä tarvitsi ohjaajan apua. Ohjaajille annettiin ohjeet kyselyn täyttämiseksi, jotta he tarvittaessa pystyivät auttamaan kyselyyn vastaamisessa. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2019.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehityksessä avataan kehitysvammaisuutta, vammaispalveluita sekä palveluiden laatua. Lähteinä käytettiin luotettavia, mahdollisimman uusia lähteitä, jotta myös teoria olisi luotettavaa.
Vastauksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Eniten kehittämisehdotuksia tuli yhteisen tekemisen puolesta sekä matkojen lisäämisestä. Toimeksiantaja voi tulevaisuudessa toteuttaa saman asiakastyytyväisyyskyselyn ja seurata kehitystä.