Vuorovaikutus ja kohtaaminen kotihoidossa: Kotihoidon henkilökunnan näkemyksiä.
Laitala, Pirkko; Lavander, Katja (2019)
Laitala, Pirkko
Lavander, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520222
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme lähi- ja sairaanhoitajien näkemyksiä kotihoidon asiakastyöstä, ja tavoitteena oli löytää elementtejä onnistuneeseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaiden kesken. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon asiakastyön kehittämisessä ja työntekijöiden perehdyttämisessä, jotta asiakaslähtöinen ja laadukas kotihoito toteutuisi.
Kotihoidon asiakasmäärä on lisääntynyt ja erilaisia palveluja tuotetaan kotiin aikaisempaa enemmän. Asiakkaiden avun tarve on monimuotoisempaa, yksilöllisempää ja hyvin vaihtelevaa. Työntekijöiden laajan ja ammattitaitoisen osaamisen ylläpitäminen on tärkeää työskenneltäessä muuttuvissa tilanteissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kotihoitoa yleisesti ja Peruspalvelukuntayhtymä Kallion näkökulmasta. Teoriassa määriteltiin vuorovaikutus ja kohtaaminen, ensikohtaaminen ja ammatillinen hoitotyö. Perehdyttämisen merkitystä käsiteltiin käytännön asiakastyön kautta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselynä tutkimusaikana työvuoroissa olevilta hoitajilta Peruspalvelukuntayhtymä Kallion kotihoidossa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustuloksista nousi esille kotihoitotyön kiireellisyys ja sen tuomat haasteet arjen työhön. Positiivisena asiana tuotiin esille rikkaus saada tehdä työtä, jossa tapaa erilaisia ihmisiä heidän kodeissaan. Vuorovaikutustilanteessa hoitajan tulisi olla aidosti läsnä sekä havannoida asiakkaan yksilöllisiä tarpeita ja toiveita.
Kotihoidon asiakasmäärä on lisääntynyt ja erilaisia palveluja tuotetaan kotiin aikaisempaa enemmän. Asiakkaiden avun tarve on monimuotoisempaa, yksilöllisempää ja hyvin vaihtelevaa. Työntekijöiden laajan ja ammattitaitoisen osaamisen ylläpitäminen on tärkeää työskenneltäessä muuttuvissa tilanteissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kotihoitoa yleisesti ja Peruspalvelukuntayhtymä Kallion näkökulmasta. Teoriassa määriteltiin vuorovaikutus ja kohtaaminen, ensikohtaaminen ja ammatillinen hoitotyö. Perehdyttämisen merkitystä käsiteltiin käytännön asiakastyön kautta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselynä tutkimusaikana työvuoroissa olevilta hoitajilta Peruspalvelukuntayhtymä Kallion kotihoidossa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustuloksista nousi esille kotihoitotyön kiireellisyys ja sen tuomat haasteet arjen työhön. Positiivisena asiana tuotiin esille rikkaus saada tehdä työtä, jossa tapaa erilaisia ihmisiä heidän kodeissaan. Vuorovaikutustilanteessa hoitajan tulisi olla aidosti läsnä sekä havannoida asiakkaan yksilöllisiä tarpeita ja toiveita.