Keminmaan päivähoidon laatumittaus 2010 : Keminmaan päivähoitoyksiköt
Mansikka, Marjo; Jänkälä, Maria (2011)
Mansikka, Marjo
Jänkälä, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103010
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, ovatko vanhemmat tyytyväisiä lastensa päivähoitoon Keminmaassa. Päivitämme vuonna 2004 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn. Vanhempien mielipiteitä kartoitimme kyselylomakkeilla, jotka jaoimme heille syyskuun alussa 2010. Asiakastyytyväisyyskyselyn sai 233 perhettä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelemme laadun eri käsitteitä; päivähoidon laadunhallintaa, laatuvaatimuksia ja laatutekijöitä. Käsittelemme myös laadunarviointia sekä yleisesti että Keminmaan päivähoidossa. Kerromme myös kasvatuskumppanuudesta ja sen periaatteista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Keräsimme aineiston vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisältää sekä avoimia että monivalintaisia kysymyksiä. Kysely jaettiin Keminmaan päivähoidossa olevien lasten vanhemmille. Aineistolähtöisellä analyysilla käymme kyselyn tuloksia läpi ja selvitämme, millaista laatu vanhempien mielestä on.
Keskeiset tutkimustulokset:
Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Tyytyväisimpiä vanhemmat olivat henkilökunnan ja vanhempien väliseen yhteistyöhön. Lapset jäivät mielellään hoitoon ja esiopetus koettiin tarpeeksi haasteellisena. Vanhemmat nostavat esille myös epäkohtia esimerkiksi ryhmäkokojen suuruuden.
Johtopäätökset:
Keminmaassa päivähoidon laatu on toteutunut hyvin. Vanhemmat ovat tyytyväisiä päivähoidon laatuun, kuitenkin laadun arviointi on aina ajankohtaista. Silti kyselymme tuloksissa esiintyy vanhempien tyytymättömyyttä päivähoitoa kohtaan esimerkiksi ryhmäkoot. Vanhempien mielipiteet ja aktiivisuus on osa laadunhallintaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelemme laadun eri käsitteitä; päivähoidon laadunhallintaa, laatuvaatimuksia ja laatutekijöitä. Käsittelemme myös laadunarviointia sekä yleisesti että Keminmaan päivähoidossa. Kerromme myös kasvatuskumppanuudesta ja sen periaatteista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen. Keräsimme aineiston vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisältää sekä avoimia että monivalintaisia kysymyksiä. Kysely jaettiin Keminmaan päivähoidossa olevien lasten vanhemmille. Aineistolähtöisellä analyysilla käymme kyselyn tuloksia läpi ja selvitämme, millaista laatu vanhempien mielestä on.
Keskeiset tutkimustulokset:
Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Tyytyväisimpiä vanhemmat olivat henkilökunnan ja vanhempien väliseen yhteistyöhön. Lapset jäivät mielellään hoitoon ja esiopetus koettiin tarpeeksi haasteellisena. Vanhemmat nostavat esille myös epäkohtia esimerkiksi ryhmäkokojen suuruuden.
Johtopäätökset:
Keminmaassa päivähoidon laatu on toteutunut hyvin. Vanhemmat ovat tyytyväisiä päivähoidon laatuun, kuitenkin laadun arviointi on aina ajankohtaista. Silti kyselymme tuloksissa esiintyy vanhempien tyytymättömyyttä päivähoitoa kohtaan esimerkiksi ryhmäkoot. Vanhempien mielipiteet ja aktiivisuus on osa laadunhallintaa.