Näkökulmia opintojen ohjauksen kehittämiseen
Rautiainen, Helena (2010)
Rautiainen, Helena
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-31-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-31-9
Tiivistelmä
Saimaan ammattikorkeakoulussa pyritään kehittämään opintojen ohjausta. Tällä selvityksellä kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä opintojen sujumisesta: opiskelumotivaatiota,
työssäkäyntiä opintojen aikana ja opintojen keskeyttämisaikeita sekä näkemyksiä opintojen ohjauksen ja opiskeluajan muun henkilökohtaisen elämän ohjaustarpeista sekä tyytyväisyydestä saatuun ohjaukseen ja ohjauksen kehittämisajatuksista.
Opetushenkilöstön näkemyksiä koottiin opinto-ohjauksen resursoinnista, opettajatuutorin ohjaustyöosaamisesta,
haasteellisista ohjaustilanteista sekä ohjauksen hyödyistä ja opiskelijan ohjauksen keskeisten tavoitteiden toteutumisesta ja ohjauksen kehittämisajatuksista.
Selvityksen tekemisen aikaresurssi 100 tuntia asetti selkeän reunaehdon aineiston kokoamisen aikataululle ja raportin laajuudelle sekä syvyydelle. Kahdesta Webropol-kyselystä
ensimmäinen suunnattiin opiskelijaryhmien vanhimmille ja jälkimmäinen opettajatuutoreille ja koulutuspäälliköille marraskuussa 2010. Kysymyssarjojen sisältöjen tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin yhdessä Etelä-Karjalan ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opinto-ohjaajan
Virpi Miettisen kanssa. Webropol-työkalun käyttöön opasti vierihoidossa Saimaan ammattikorkeakoulun media- ja oppimiskeskuksen päällikkö Hanna-Kaisa Parikka, jonka
ammattitaito oli merkittävää kyselyjen tehokkaasti liikkeelle saamisessa samoin kuin raportin alkutyöstämisen käynnistämisessä kyselyjen vastausajan päätyttyä.
Vastausaikaa kyselyihin oli reilu viikko 5.11.-14.11.2010. Ryhmän vanhimpien vastauksia saatiin 56 kpl ja opetushenkilöstön vastauksia 41 kpl. Aineistosta esiinnostetut näkökulmat ja johtopäätökset ovat täten suuntaa antavia laajan yleistettävyyden sijaan. Kokonaisuudessaan
selvityksen raporttiteksti on tietoisesti tiivistetty muun muassa jättämällä pois eri työvaiheiden yksityiskohtaiset kuvaukset ja luotettavuuden arvioinnit, sillä kyseessä ei ole
tutkimus, vaan näkökulmia opintojen ohjauksen kehittämiseen tuottanut nopeassa aikataulussa tehty selvitys.
työssäkäyntiä opintojen aikana ja opintojen keskeyttämisaikeita sekä näkemyksiä opintojen ohjauksen ja opiskeluajan muun henkilökohtaisen elämän ohjaustarpeista sekä tyytyväisyydestä saatuun ohjaukseen ja ohjauksen kehittämisajatuksista.
Opetushenkilöstön näkemyksiä koottiin opinto-ohjauksen resursoinnista, opettajatuutorin ohjaustyöosaamisesta,
haasteellisista ohjaustilanteista sekä ohjauksen hyödyistä ja opiskelijan ohjauksen keskeisten tavoitteiden toteutumisesta ja ohjauksen kehittämisajatuksista.
Selvityksen tekemisen aikaresurssi 100 tuntia asetti selkeän reunaehdon aineiston kokoamisen aikataululle ja raportin laajuudelle sekä syvyydelle. Kahdesta Webropol-kyselystä
ensimmäinen suunnattiin opiskelijaryhmien vanhimmille ja jälkimmäinen opettajatuutoreille ja koulutuspäälliköille marraskuussa 2010. Kysymyssarjojen sisältöjen tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin yhdessä Etelä-Karjalan ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opinto-ohjaajan
Virpi Miettisen kanssa. Webropol-työkalun käyttöön opasti vierihoidossa Saimaan ammattikorkeakoulun media- ja oppimiskeskuksen päällikkö Hanna-Kaisa Parikka, jonka
ammattitaito oli merkittävää kyselyjen tehokkaasti liikkeelle saamisessa samoin kuin raportin alkutyöstämisen käynnistämisessä kyselyjen vastausajan päätyttyä.
Vastausaikaa kyselyihin oli reilu viikko 5.11.-14.11.2010. Ryhmän vanhimpien vastauksia saatiin 56 kpl ja opetushenkilöstön vastauksia 41 kpl. Aineistosta esiinnostetut näkökulmat ja johtopäätökset ovat täten suuntaa antavia laajan yleistettävyyden sijaan. Kokonaisuudessaan
selvityksen raporttiteksti on tietoisesti tiivistetty muun muassa jättämällä pois eri työvaiheiden yksityiskohtaiset kuvaukset ja luotettavuuden arvioinnit, sillä kyseessä ei ole
tutkimus, vaan näkökulmia opintojen ohjauksen kehittämiseen tuottanut nopeassa aikataulussa tehty selvitys.