Hyvää mieltä ryhmästä- mielenterveyttä edistävän ryhmätoiminnan kehittäminen oppimisneuvolassa
Lamminmäki, Hanna-Leena; Ridha, Mari (2009)
Lamminmäki, Hanna-Leena
Ridha, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072084
Tiivistelmä
Mielenterveys on psyykkisiä toimintojamme ylläpitävä voimavara, jota keräämme ja käytämme jatkuvasti. Mielenterveyden
avulla ohjaamme elämäämme ja se on merkittävä osa terveyttämme. Todellisuudentajun avulla
osaamme erottaa oman ajatusmaailmamme ja ulkoisen todellisuuden myös vaikeina elämän aikoina ja stressaantuneina.
Vaikeuksien keskellä työ niiden voittamiseksi, ahdistuksen riittävä hallinta ja menetysten sietäminen sekä
riittävät kyvyt muuttamaan elämäämme ovat tärkeitä mielenterveyden osa- alueita. (Lönnqvist ym. 2001, 11.)
Mielenterveyden edistämisellä pyritään suojelemaan, tukemaan ja ylläpitämään sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia
ja lisäämään tekijöitä, jotka vahvistavat hyvää mielenterveyttä (Heiskanen ym. 2003, 21- 22).
Oppinnäytetyömme nimi on Hyvää mieltä ryhmästä- mielenterveyttä edistävän ryhmätoiminnan kehittäminen
oppimisneuvolassa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvola.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella oppimisneuvolan käyttöön mielenterveyskuntoutujien ryhmätoimintaa.
Tavoitteena on kuvata mielenterveyskuntoutujien kokemuksia oppimisneuvolan tarjoamasta ryhmätoiminnasta.
Työmme keskeisenä lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Laadimme Hyvän Mielen ryhmäläisille alkuselvityksen.
Alkuselvityksen merkitys opinnäytetyöllemme on, että se toimii esikartoituksena. Selvityksen tulosten
pohjalta valitsemme teemat ja liikuntamuodot viiteen ryhmätoimintakertaan. Tuemme toimintaa teoria- ja tutkitulla
tiedolla. Opinnäytetyöstämme syntyi tuotteistamisprosessin avulla opas Hyvän mielen ryhmätoiminnan ohjaamiseen.
Teoreettisessa taustassa käsittelemme Oppimisneuvolaa, Hyvän mielen ryhmätoimintaa sekä mielenterveyden
edistämistä. Mielenterveyden edistämisen alla käsittelemme mielenterveys- ja mielenterveyskuntoutuja- käsitettä.
Opinnäytetyömme on teorialähtöinen tuotteistamisprosessi, jonka keskeisenä lähtökohtana on asiakaslähtöisyys.
Tuloksena syntyi viisi teemaa, jotka tukevat mielenterveyttä. Tuote on oppaan muodossa, joka sisältää kansion ja
DVD:n.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita: Millaisia kokemuksia Hyvän mielen ryhmäläisillä on uudesta ryhmätoiminnasta?
Miten Hyvän mielen- ryhmän ryhmätoiminta on tukenut mielenterveyskuntoutujien arjessa selviytymistä
tai / ja elämänhallintaa.
avulla ohjaamme elämäämme ja se on merkittävä osa terveyttämme. Todellisuudentajun avulla
osaamme erottaa oman ajatusmaailmamme ja ulkoisen todellisuuden myös vaikeina elämän aikoina ja stressaantuneina.
Vaikeuksien keskellä työ niiden voittamiseksi, ahdistuksen riittävä hallinta ja menetysten sietäminen sekä
riittävät kyvyt muuttamaan elämäämme ovat tärkeitä mielenterveyden osa- alueita. (Lönnqvist ym. 2001, 11.)
Mielenterveyden edistämisellä pyritään suojelemaan, tukemaan ja ylläpitämään sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia
ja lisäämään tekijöitä, jotka vahvistavat hyvää mielenterveyttä (Heiskanen ym. 2003, 21- 22).
Oppinnäytetyömme nimi on Hyvää mieltä ryhmästä- mielenterveyttä edistävän ryhmätoiminnan kehittäminen
oppimisneuvolassa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvola.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella oppimisneuvolan käyttöön mielenterveyskuntoutujien ryhmätoimintaa.
Tavoitteena on kuvata mielenterveyskuntoutujien kokemuksia oppimisneuvolan tarjoamasta ryhmätoiminnasta.
Työmme keskeisenä lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Laadimme Hyvän Mielen ryhmäläisille alkuselvityksen.
Alkuselvityksen merkitys opinnäytetyöllemme on, että se toimii esikartoituksena. Selvityksen tulosten
pohjalta valitsemme teemat ja liikuntamuodot viiteen ryhmätoimintakertaan. Tuemme toimintaa teoria- ja tutkitulla
tiedolla. Opinnäytetyöstämme syntyi tuotteistamisprosessin avulla opas Hyvän mielen ryhmätoiminnan ohjaamiseen.
Teoreettisessa taustassa käsittelemme Oppimisneuvolaa, Hyvän mielen ryhmätoimintaa sekä mielenterveyden
edistämistä. Mielenterveyden edistämisen alla käsittelemme mielenterveys- ja mielenterveyskuntoutuja- käsitettä.
Opinnäytetyömme on teorialähtöinen tuotteistamisprosessi, jonka keskeisenä lähtökohtana on asiakaslähtöisyys.
Tuloksena syntyi viisi teemaa, jotka tukevat mielenterveyttä. Tuote on oppaan muodossa, joka sisältää kansion ja
DVD:n.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita: Millaisia kokemuksia Hyvän mielen ryhmäläisillä on uudesta ryhmätoiminnasta?
Miten Hyvän mielen- ryhmän ryhmätoiminta on tukenut mielenterveyskuntoutujien arjessa selviytymistä
tai / ja elämänhallintaa.