Markkinointiviestinnän suunnitelmat Metrocket-hankkeen apuvälineille
Sillanpää, Iiris; Tavilampi, Katariina (2010)
Sillanpää, Iiris
Tavilampi, Katariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016429
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Metropolia Ammattikorkeakoulun Metrocket-tutkimus- ja kehityshankkeelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointivies-tinnän suunnitelmat sekä lasten että ikäihmisten apuvälineille. Apuvälineiksi valittiin käsi-käyttöinen polkuauto MMC-lapsille ja jakkara ikäihmisille. Työ oli toiminnallinen opin-näytetyö, jossa oli kolme osaa: raporttiosuus sekä markkinointiviestinnän suunnitelmat mo-lemmille apuvälineille.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa esiteltiin Metrocket-hanke, käsiteltiin markkinoinnin suunnitteluprosessia ja vertailtiin eri markkinointiviestinnän kanavia. Raporttiosuus muo-dosti opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Markkinointiviestinnän suunnitelmissa käsiteltiin hankkeen lähtökohtia eri analyysimallien avulla. Lähtökohta-analyysien pohjalta luotiin markkinointistrategiat. Hankkeen apuvälineille suunniteltiin markkinointiviestinnän budjetit vuodeksi 2011 ja niiden seuranta.
Markkinointiviestinnän suunnitelmien lähtökohta-analyyseissa tarkasteltiin erityisesti markkinoilla esiintyvää kilpailua. Suomen markkinoilta ei löydy Metrocket-hankkeessa suunniteltuja apuvälineitä vastaavia tuotteita. Markkinointiviestinnän suunnitelmissa nousi esiin monia mahdollisia markkinointiviestinnän kanavia, joista valittiin apuvälineille sopi-vimmat. Näiden pohjalta laadittiin tarkka kuukausibudjetti apuvälineiden markkinointiin vuodeksi 2011.
Markkinointiviestinnän suunnitelmien laatiminen Metrocket-hankkeelle oli tärkeää jo sen aikaisessa vaiheessa. Metrocket-hanke voi käyttää hyödykseen laadittuja suunnitelmia hankkeen edistyessä.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa esiteltiin Metrocket-hanke, käsiteltiin markkinoinnin suunnitteluprosessia ja vertailtiin eri markkinointiviestinnän kanavia. Raporttiosuus muo-dosti opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Markkinointiviestinnän suunnitelmissa käsiteltiin hankkeen lähtökohtia eri analyysimallien avulla. Lähtökohta-analyysien pohjalta luotiin markkinointistrategiat. Hankkeen apuvälineille suunniteltiin markkinointiviestinnän budjetit vuodeksi 2011 ja niiden seuranta.
Markkinointiviestinnän suunnitelmien lähtökohta-analyyseissa tarkasteltiin erityisesti markkinoilla esiintyvää kilpailua. Suomen markkinoilta ei löydy Metrocket-hankkeessa suunniteltuja apuvälineitä vastaavia tuotteita. Markkinointiviestinnän suunnitelmissa nousi esiin monia mahdollisia markkinointiviestinnän kanavia, joista valittiin apuvälineille sopi-vimmat. Näiden pohjalta laadittiin tarkka kuukausibudjetti apuvälineiden markkinointiin vuodeksi 2011.
Markkinointiviestinnän suunnitelmien laatiminen Metrocket-hankkeelle oli tärkeää jo sen aikaisessa vaiheessa. Metrocket-hanke voi käyttää hyödykseen laadittuja suunnitelmia hankkeen edistyessä.