Pintaa syvemmältä : Rantasipi Oy Aulangon kylpylän asiakastyytyväisyyskysely
Karlsson, Nina (2011)
Karlsson, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211621
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Hämeenlinnassa sijaitseva Rantasipi Oy Aulangon kylpylä ja sen tarjonta vastasivat asiakkaidensa tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin. Samalla valotettiin, mihin asioihin kylpylän asiakkaat olivat tyytyväisiä ja mihin puolestaan tyytymättömiä. Näiden kysymysten vastausten perusteella selvitettiin, mitkä osa-alueet kylpylässä toimivat hyvin ja mihin taas kaivattiin parannusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka sisältyvät laajennettuun markkinointimixiin, 7P-malliin. Nämä kilpailukeinot olivat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset, palveluprosessi ja fyysiset puitteet. Työn empiirisessä osiossa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely otokselle kylpylän asiakkaista. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kvantitatiivisella lomakekyselyllä, jota jaettiin kylpylässä asiakkaille elokuussa kymmenen päivän aikana. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan kattavat vastaukset tutkimusongelmiin. Lomake pohjautuu teoriaosuuden 7P-malliin. Kyselyyn vastaaminen perustui vapaaehtoisuuden pohjalle.
Tuloksien avulla kyettiin selvittämään Aulangon kylpylän vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tutkimustulosten pohjalta Aulangon kylpylälle pystyttiin antamaan selkeä kuva heidän toiminnastaan asiakkaiden silmin. Näiden tietojen pohjalta heidän oli mahdollista parantaa palveluaan entisestään.
Tulokset olivat kylpylän kannalta positiivisia. Melkein kaikkiin palvelu-kokonaisuuksiin oltiin yhtä tyytyväisiä. Kylpylän - ja allasbaarin hinnat saivat kuitenkin heikompaa palautetta kuin muut osa-alueet. Tuloksista voitiin päätellä, että asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä saamaansa palveluun, eikä heidän mielestään kylpylässä tarvitse tehdä suuria muutoksia. Kylpylän maineeseen oltiin ja ollaan edelleen erittäin tyytyväisiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka sisältyvät laajennettuun markkinointimixiin, 7P-malliin. Nämä kilpailukeinot olivat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset, palveluprosessi ja fyysiset puitteet. Työn empiirisessä osiossa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely otokselle kylpylän asiakkaista. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kvantitatiivisella lomakekyselyllä, jota jaettiin kylpylässä asiakkaille elokuussa kymmenen päivän aikana. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan kattavat vastaukset tutkimusongelmiin. Lomake pohjautuu teoriaosuuden 7P-malliin. Kyselyyn vastaaminen perustui vapaaehtoisuuden pohjalle.
Tuloksien avulla kyettiin selvittämään Aulangon kylpylän vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tutkimustulosten pohjalta Aulangon kylpylälle pystyttiin antamaan selkeä kuva heidän toiminnastaan asiakkaiden silmin. Näiden tietojen pohjalta heidän oli mahdollista parantaa palveluaan entisestään.
Tulokset olivat kylpylän kannalta positiivisia. Melkein kaikkiin palvelu-kokonaisuuksiin oltiin yhtä tyytyväisiä. Kylpylän - ja allasbaarin hinnat saivat kuitenkin heikompaa palautetta kuin muut osa-alueet. Tuloksista voitiin päätellä, että asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä saamaansa palveluun, eikä heidän mielestään kylpylässä tarvitse tehdä suuria muutoksia. Kylpylän maineeseen oltiin ja ollaan edelleen erittäin tyytyväisiä.