Laadunhallinta Satakunnan sairaanhoitopiirissä
Alinen, Jouko (2011)
Alinen, Jouko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191526
Tiivistelmä
Tuleva terveydenhuoltolaki tulee painottamaan laatusuositusten ja laatujärjestelmien kehittämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, josta syystä katsottiin Satakunnan sairaanhoitopirissä aiheelliseksi käynnistää valmisteleva selvitystyö laadunhallintajärjestelmien käyttöönottoon liittyen. Tämä projektillisesti toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää laadunhallintajärjestelmien nykytila ja johtavassa asemassa olevan henkilöstön motivoituneisuus laadunhallintatyön käynnistämiseen Satakunnan sairaanhoitopiirissä. Tavoitteena oli selvittää jo olemassa olevat laadunhallinnalliset rakenteet Satakunnan sairaanhoitopiirin toimi- ja vastuualueilla. Aluksi kerättiin Satakunnan sairaanhoitopiirissä toteutetun laatuprojektin tuloksia laaturaportista vuosilta 1994–2001. Toisena vai-heena tehtiin tutkimuksena syksyllä 2009 avoin kysely laadunhallinnan nykytilaan liittyen Suomen sairaanhoitopiirien johdosta ja laadunhallinnasta vastaaville henkilöille. Siinä vaiheessa ei vastaajilta pyydetty lupaa tulosten julkaisemiseksi opinnäytetyössä, joten tässä opinnäytetyössä vastausten sisällönanalyysi ja tulokset jäävät julkaisematta. Kyselyn perusteella saatiin kokonaiskäsitys siitä mitä laadunhallintajärjestelmiä sai-raanhoitopiireissä on käytössä.
Kolmantena vaiheena Satakunnan sairaanhoitopiirissä tehtiin avoin kysely erikoissairaanhoidon toimialueille syksyllä 2009 laadunhallinnan nykytilasta ja sisällönanalyysin avulla selvitettiin mitä laadunhallinnan rakenteita on käytössä. Selville saatiin, että käytössä oli erilaisia hoito-ohjelmia, hoito- ja toimintaprosessien kuvauksia, projektituloksia sekä sääntöjä ja ohjeita, jotka ovat laadunhallinnan rakenteita. Neljännessä vaiheessa syksyllä 2010 tehtiin avoin kysely Satakunnan sairaanhoitopiirin toimi- ja vastuualueiden sekä yksiköiden johtotehtävissä oleville henkilöille tavoitteena selvittää laadunhallinnan tahtotila. Sisällön analyysin avulla saatiin selville, että laadunhallinnan kehittämisen tahtotila oli positiivinen 23:llä vastaajalla (85 %). Muut vastaajat antoivat neutraalin vastauksen ja negatiivisesti asiaan suhtautuvia ei ollut yhtään. Tämän perusteella voitiin päätellä, että laadunhallinnallisten toimenpiteiden käyttöönotolle on myönteinen maaperä.
Viidentenä vaiheena on tämän työn pohdintaosuudessa esitetty laadunhallinnan käyttöönottosuunnitelma, joka toteutuessaan mahdollistaisi laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton 2-3 vuoden aikana. Käyttöönottosuunnitelma koostuu tavoitteiden määrittelystä, toiminnan organisointisuunnitelmasta, vaiheistuksesta, aikataulusta, ohjaus-, tiedotus- ja arviointisuunnitelmasta.
Kolmantena vaiheena Satakunnan sairaanhoitopiirissä tehtiin avoin kysely erikoissairaanhoidon toimialueille syksyllä 2009 laadunhallinnan nykytilasta ja sisällönanalyysin avulla selvitettiin mitä laadunhallinnan rakenteita on käytössä. Selville saatiin, että käytössä oli erilaisia hoito-ohjelmia, hoito- ja toimintaprosessien kuvauksia, projektituloksia sekä sääntöjä ja ohjeita, jotka ovat laadunhallinnan rakenteita. Neljännessä vaiheessa syksyllä 2010 tehtiin avoin kysely Satakunnan sairaanhoitopiirin toimi- ja vastuualueiden sekä yksiköiden johtotehtävissä oleville henkilöille tavoitteena selvittää laadunhallinnan tahtotila. Sisällön analyysin avulla saatiin selville, että laadunhallinnan kehittämisen tahtotila oli positiivinen 23:llä vastaajalla (85 %). Muut vastaajat antoivat neutraalin vastauksen ja negatiivisesti asiaan suhtautuvia ei ollut yhtään. Tämän perusteella voitiin päätellä, että laadunhallinnallisten toimenpiteiden käyttöönotolle on myönteinen maaperä.
Viidentenä vaiheena on tämän työn pohdintaosuudessa esitetty laadunhallinnan käyttöönottosuunnitelma, joka toteutuessaan mahdollistaisi laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton 2-3 vuoden aikana. Käyttöönottosuunnitelma koostuu tavoitteiden määrittelystä, toiminnan organisointisuunnitelmasta, vaiheistuksesta, aikataulusta, ohjaus-, tiedotus- ja arviointisuunnitelmasta.