Sociala medier – småföretagens kanal för marknadskommunikation
Lindroos, Lennart (2010)
Lindroos, Lennart
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111182
Tiivistelmä
Fenomenet social media har de senaste åren vuxit explosionartat och framför allt i västvärlden har det blivit en del av vardagen för många människor. Sociala medier har tidigare varit privatpersoners territorium, men under den senaste tiden har även företagen börjat inse möjligheterna med sociala medier som kanal för marknadskommunikation. Det finns dock stora skillnader mellan sociala medier och äldre, konventionella medier. Skillnaderna och frågetecknen är många, och speciellt för småföretag med begränsade resurser kan det vara svårt att veta hur de skall använda dessa medier.
Syftet med detta examensarbete var att för finländska, små- och mikroföretag i upplevelsebranschen försöka förklara hur och varför det lönar sig att använda sociala medier som marknadsföringskanal. För att finna svar på dessa frågor använde jag mig av litteraturstudier och en kvalitativ metod bestående av tre intervjuer.
Undersökningen visar att sociala medier är ett mycket effektivt verktyg och kan användas på många sätt inom ett företags marknadskommunikation. Det framgår även att sociala medier förutsätter en ny syn på begreppet marknadsföring; nya medier kräver nya metoder. För att ett företag skall lyckas med användningen av sociala medier krävs det engagemang och att användningen sker på kundernas villkor. The phenomenon called social media has during the recent years grown explosively and particularly in the Western World become a daily reality for many people. Social media has previously been the territory of individuals, but even companies have recently started to realize the potential of social media as a channel for marketing communications. However, there are major differences between social media and conventional media. The differences and question marks are many, and especially for small businesses with limited resources it can be difficult to know how to use these types of media.
The purpose of this Bachelor’s Thesis is trying to explain to Finnish, small and micro enterprises in the experience industry how and why it is valuable to use social media as a marketing channel. To find the answers to these questions, I used literature studies and a qualitative method consisting of three interviews.
The survey shows that social media is a powerful tool and can be used in many ways within a company's marketing communications. It is also clear that social media requires a new approach to the concept of marketing; new types of media require new methods. It requires commitment from the company in order to be a successful user of social media and the using should always be on the conditions of the customers.
Syftet med detta examensarbete var att för finländska, små- och mikroföretag i upplevelsebranschen försöka förklara hur och varför det lönar sig att använda sociala medier som marknadsföringskanal. För att finna svar på dessa frågor använde jag mig av litteraturstudier och en kvalitativ metod bestående av tre intervjuer.
Undersökningen visar att sociala medier är ett mycket effektivt verktyg och kan användas på många sätt inom ett företags marknadskommunikation. Det framgår även att sociala medier förutsätter en ny syn på begreppet marknadsföring; nya medier kräver nya metoder. För att ett företag skall lyckas med användningen av sociala medier krävs det engagemang och att användningen sker på kundernas villkor.
The purpose of this Bachelor’s Thesis is trying to explain to Finnish, small and micro enterprises in the experience industry how and why it is valuable to use social media as a marketing channel. To find the answers to these questions, I used literature studies and a qualitative method consisting of three interviews.
The survey shows that social media is a powerful tool and can be used in many ways within a company's marketing communications. It is also clear that social media requires a new approach to the concept of marketing; new types of media require new methods. It requires commitment from the company in order to be a successful user of social media and the using should always be on the conditions of the customers.