Valoisa vanhuus : sosiokulttuurista innostamista taidelähtöisten menetelmien avulla Betel-kodissa
Ojanen, Heidi; Aaltonen, Eveliina (2009)
Ojanen, Heidi
Aaltonen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli yrittää parantaa Betel-kodin ikäihmisten osallisuutta ja elämänhallintaa sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Tavoitteena oli parantaa myös asiakkaan ja henkilökunnan välistä suhdetta.
Tietoperustana opinnäytetyössä on sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innos-taminen ja elämänkaariteoria. Sosiokulttuurinen innostaminen tuo malleja vanhus-työn kehittämiseen. Innostamisessa on aina mukana pedagoginen, sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön ryhmätoimintana, jossa käytimme taide-lähtöisiä menetelmiä, muistelutyötä, valokuvatyöskentelyä ja maalausta.
Kävimme ryhmässä läpi taidelähtöisten menetelmien avulla kuuden ikäihmisen elämäntarinan lapsuudesta vanhuuteen.
Prosessin aikana ryhmään osallistuneiden ikäihmisten osallisuus ja elämänhallinta paranivat. Ryhmään osallistuvilla oli mahdollisuus kuunnella ja tulla kuulluksi. Vertaistuen kautta yhteisöllisyys vahvistui. Taidelähtöiset menetelmät tukivat pro-sessin tuloksia.
Ikäihmiset tarvitsevat tämän opinnäytetyön kaltaista työskentelyä oman identiteet-tinsä vahvistamiseksi. Opinnäytetyössä kuvattu sosiokulttuurinen innostaminen on toimiva ja voimauttava työote ikäihmisten parissa.
Tavoitteena oli parantaa myös asiakkaan ja henkilökunnan välistä suhdetta.
Tietoperustana opinnäytetyössä on sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innos-taminen ja elämänkaariteoria. Sosiokulttuurinen innostaminen tuo malleja vanhus-työn kehittämiseen. Innostamisessa on aina mukana pedagoginen, sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön ryhmätoimintana, jossa käytimme taide-lähtöisiä menetelmiä, muistelutyötä, valokuvatyöskentelyä ja maalausta.
Kävimme ryhmässä läpi taidelähtöisten menetelmien avulla kuuden ikäihmisen elämäntarinan lapsuudesta vanhuuteen.
Prosessin aikana ryhmään osallistuneiden ikäihmisten osallisuus ja elämänhallinta paranivat. Ryhmään osallistuvilla oli mahdollisuus kuunnella ja tulla kuulluksi. Vertaistuen kautta yhteisöllisyys vahvistui. Taidelähtöiset menetelmät tukivat pro-sessin tuloksia.
Ikäihmiset tarvitsevat tämän opinnäytetyön kaltaista työskentelyä oman identiteet-tinsä vahvistamiseksi. Opinnäytetyössä kuvattu sosiokulttuurinen innostaminen on toimiva ja voimauttava työote ikäihmisten parissa.