Hankintastrategia : Case: E.Metsävainio Ky
Metsävainio, Erno (2010)
Metsävainio, Erno
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018786
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Metsävainio Erno, 2010 hankintastrategia Case: E. Metsävainio Ky. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Liiketalouden koulutusyksikkö sivuja 28.
Tämä opinnäytetyö kertoo E. Metsävainio Ky:n hankintastrategiaa, jota ei ole aikaisemmin paperille painettuna. E. Metsävainio Ky on perheyritys, joka on perustettu 1979. Yhtiössä on tällä hetkellä seitsemän työntekijää. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön kirjallinen osuus on kerätty hankintoihin liittyvästä alan kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto muodostuu yrityksen varaston menekin seurannasta saaduista tuloksista.
Hankintaprosessin tehtävänä on taata yritykselle edellytykset toimia, mikä tarkoittaa, että yritykseen ostetaan liiketoimintaan tarvittavia materiaaleja ja välineitä sekä toimitiloja. Osaavat ostajat voivat tuoda yritykselle säästöjä sekä parantaa kilpailukykyä. Hankintojen johtamisella varmistetaan, että suunta on oikea ja että se toimii yrityksen yleisstrategian mukaisesti. Tarkalla hankintatoimen suunnittelulla pidetään varaston palvelutasoa korkealla ja parannetaan kiertonopeutta. Oikea-aikaisilla hankinnoilla varmistetaan kustannussäästöt sekä minimoidaan varastointikustannukset.
Yrityksen kokonaisstrategiassa määritellään yrityksen keskeiset tavoitteet ja toimintalinjat. Hankintastrategia on yksi osa kokonaisstrategiaa. Hankintastrategiassa määritellään yrityksessä käytettävät hankintoihin liittyvät toimintamallit sekä kuvataan hankintaperiaatteet. Tässä opinnäytetyössä käytetään Kraljicin matriisin mukaista ostoportfoliota, jossa hankittavat tuotteet on jaettu neljään eri kategoriaan niiden liiketoimintaan vaikuttavan tärkeyden, jonka jälkeen jokaiselle luokalle määritellään oma ostotapa.
Hankintastrategiaa tehtäessä oli määriteltävä myös strategia. Hankintastrategia pitää sisällään, mitä tuotteita varastoidaan, toimittajamäärä ja kuka hankinnat tekee. Ennen saattoi olla tavarantoimittajia jopa kolmesta neljään. Uuden strategian valmistuttua toimittajia on enää kaksi. Hankinnat tekee yksihenkilö, jotta ei tule päällekkäisiä tilauksia. Yrityksen toimiala on muuttunut 30 vuoden aikana, autot ja voiteluaineet ja polttoaineet ovat kehittyneet huimasti.
Avainsanat: Hankintastrategia, strategia, tavarantoimittaja, varasto
Metsävainio Erno, 2010 hankintastrategia Case: E. Metsävainio Ky. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Liiketalouden koulutusyksikkö sivuja 28.
Tämä opinnäytetyö kertoo E. Metsävainio Ky:n hankintastrategiaa, jota ei ole aikaisemmin paperille painettuna. E. Metsävainio Ky on perheyritys, joka on perustettu 1979. Yhtiössä on tällä hetkellä seitsemän työntekijää. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön kirjallinen osuus on kerätty hankintoihin liittyvästä alan kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto muodostuu yrityksen varaston menekin seurannasta saaduista tuloksista.
Hankintaprosessin tehtävänä on taata yritykselle edellytykset toimia, mikä tarkoittaa, että yritykseen ostetaan liiketoimintaan tarvittavia materiaaleja ja välineitä sekä toimitiloja. Osaavat ostajat voivat tuoda yritykselle säästöjä sekä parantaa kilpailukykyä. Hankintojen johtamisella varmistetaan, että suunta on oikea ja että se toimii yrityksen yleisstrategian mukaisesti. Tarkalla hankintatoimen suunnittelulla pidetään varaston palvelutasoa korkealla ja parannetaan kiertonopeutta. Oikea-aikaisilla hankinnoilla varmistetaan kustannussäästöt sekä minimoidaan varastointikustannukset.
Yrityksen kokonaisstrategiassa määritellään yrityksen keskeiset tavoitteet ja toimintalinjat. Hankintastrategia on yksi osa kokonaisstrategiaa. Hankintastrategiassa määritellään yrityksessä käytettävät hankintoihin liittyvät toimintamallit sekä kuvataan hankintaperiaatteet. Tässä opinnäytetyössä käytetään Kraljicin matriisin mukaista ostoportfoliota, jossa hankittavat tuotteet on jaettu neljään eri kategoriaan niiden liiketoimintaan vaikuttavan tärkeyden, jonka jälkeen jokaiselle luokalle määritellään oma ostotapa.
Hankintastrategiaa tehtäessä oli määriteltävä myös strategia. Hankintastrategia pitää sisällään, mitä tuotteita varastoidaan, toimittajamäärä ja kuka hankinnat tekee. Ennen saattoi olla tavarantoimittajia jopa kolmesta neljään. Uuden strategian valmistuttua toimittajia on enää kaksi. Hankinnat tekee yksihenkilö, jotta ei tule päällekkäisiä tilauksia. Yrityksen toimiala on muuttunut 30 vuoden aikana, autot ja voiteluaineet ja polttoaineet ovat kehittyneet huimasti.
Avainsanat: Hankintastrategia, strategia, tavarantoimittaja, varasto