Lastentarhanopettajien käsityksiä tukilapsen psykososiaalisesta kehityksestä integroidussa erityisryhmässä
Kemppainen, Pauliina; Jaakola, Milla; Pitkänen, Mira (2010)
Kemppainen, Pauliina
Jaakola, Milla
Pitkänen, Mira
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618450
Tiivistelmä
Jaakola, Milla; Kemppainen, Pauliina & Pitkänen, Mira. Lastentarhanopettajien käsi-tyksiä tukilapsen psykososiaalisesta kehityksestä integroidussa erityisryhmässä. Oulu, syksy 2010, 64 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa integroidun erityisryhmän mahdollisuuksista tukea tukilapsen psykososiaalista kehitystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä tukilapsen psykososiaalisesta kehityksestä integroidussa erityisryhmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kolmen eri Pohjois-Suomen integroidun erityis-ryhmän kanssa. Työtä varten haastateltiin kolmea erityislastentarhanopettajaa ja yhtä lastentarhanopettajaa kesällä 2010. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja ai-neisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Analysoimme aineiston induktiivisella sisäl-lönanalyysilla. Työn viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta integroidussa erityis-ryhmässä ja integraatiosta. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään lapsen psykososiaalista kehitystä sekä aiempia integroituja erityisryhmiä koskevia tutkimuksia.
Lastentarhanopettajien mielestä pieni ryhmä ja työntekijöiden ammattitaito tukevat tuki-lapsen psykososiaalista kehitystä. Työntekijät pitivät tärkeänä yksilöllistä tukemista, kuten erilaisuuden hyväksymistä ja tasapuolista kohtelua. Lisäksi vuorovaikutuksellisuus ja itseilmaisu koettiin tärkeäksi. Haasteltavien mielestä integroitu erityisryhmä toi myös haasteita tukilapsen psykososiaaliselle kehitykselle. Haasteina tukilapsen psy-kososiaaliselle kehitykselle olivat kavereiden puute, lasten eritasoiset taidot ja työnteki-jöiden liian suuret odotukset tukilapsia kohtaan. Nämä viittaavat tukilapsen yksin jäämi-seen ja vastuun kantamiseen integroidussa erityisryhmässä. Tukilapsen psykososiaalista kehitystä voi myös haastaa työntekijöiden ajan puute sekä toisten lasten käytös.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa integroidun erityisryhmän mahdollisuuksista tukea tukilapsen psykososiaalista kehitystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä tukilapsen psykososiaalisesta kehityksestä integroidussa erityisryhmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kolmen eri Pohjois-Suomen integroidun erityis-ryhmän kanssa. Työtä varten haastateltiin kolmea erityislastentarhanopettajaa ja yhtä lastentarhanopettajaa kesällä 2010. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja ai-neisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Analysoimme aineiston induktiivisella sisäl-lönanalyysilla. Työn viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta integroidussa erityis-ryhmässä ja integraatiosta. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään lapsen psykososiaalista kehitystä sekä aiempia integroituja erityisryhmiä koskevia tutkimuksia.
Lastentarhanopettajien mielestä pieni ryhmä ja työntekijöiden ammattitaito tukevat tuki-lapsen psykososiaalista kehitystä. Työntekijät pitivät tärkeänä yksilöllistä tukemista, kuten erilaisuuden hyväksymistä ja tasapuolista kohtelua. Lisäksi vuorovaikutuksellisuus ja itseilmaisu koettiin tärkeäksi. Haasteltavien mielestä integroitu erityisryhmä toi myös haasteita tukilapsen psykososiaaliselle kehitykselle. Haasteina tukilapsen psy-kososiaaliselle kehitykselle olivat kavereiden puute, lasten eritasoiset taidot ja työnteki-jöiden liian suuret odotukset tukilapsia kohtaan. Nämä viittaavat tukilapsen yksin jäämi-seen ja vastuun kantamiseen integroidussa erityisryhmässä. Tukilapsen psykososiaalista kehitystä voi myös haastaa työntekijöiden ajan puute sekä toisten lasten käytös.