aikuisohjauksen kehittäminen Mikkelissä
tuononen, timo (2010)
tuononen, timo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917617
Tiivistelmä
Tämän opinnäyte tavoitteena ja kehittämistehtävänä on luoda uusi aikuisohjauksen toimintamalli OpinOven Mikkelin toimipisteeseen. Aikuisten ohjaus eroaa nuorten ohjauksesta mm. siinä, että aikuinen opiskelija tuo opintoihin mukaan koko elämänsä, mukaan lukien perhe, työ ja harrastukset. Nykyajan lyhytjänteisyys työelämässä johtaa siihen, että yhä useampi työikäinen opiskelee työn ohessa.. Uusia ohjausmuotoja on lisättävä aikuisten ohjauksessa.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tässä tutkimuksessa on yhdistetty kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutki-musmetodeja samassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa tarkastele, aikuisohjausta, verkostoitumista, kump-panuutta ja moniammatillista yhteistyötä verkostossa. Tutkimusaineistoa on kerätty käyttäen menetel-mänä strukturoituja haastatteluita lomakekyselyitä ja havainnointia.
Opinnäytetyötä varten suoritin asiakaspalvelukyselyn ohjauksessa käyneille asiakkaille. Kyselyllä selvitin heidän palvelutarpeitaan sekä tyytyväisyyttä palveluun. Haastattelin työ- ja elinkeinotoimiston henkilö-kuntaa selvittääkseni heidän mielipiteitään verkostoyhteistyöstä. Tein havaintoja oppilaitosorganisaati-oiden yhteistyöstä, aktiivisuudesta verkostoista. Ohjausryhmälle suoritin kyselyn strukturoidulla www-kyselylomakkeella.
Laadullisen tutkimuksen aineistoa ja kvantitatiivista aineistoa on analysoitu soveltaen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kehittämistehtävänä laadin Mikkelin OpinOvi palvelupisteen uuden toimintamallin.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tässä tutkimuksessa on yhdistetty kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutki-musmetodeja samassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa tarkastele, aikuisohjausta, verkostoitumista, kump-panuutta ja moniammatillista yhteistyötä verkostossa. Tutkimusaineistoa on kerätty käyttäen menetel-mänä strukturoituja haastatteluita lomakekyselyitä ja havainnointia.
Opinnäytetyötä varten suoritin asiakaspalvelukyselyn ohjauksessa käyneille asiakkaille. Kyselyllä selvitin heidän palvelutarpeitaan sekä tyytyväisyyttä palveluun. Haastattelin työ- ja elinkeinotoimiston henkilö-kuntaa selvittääkseni heidän mielipiteitään verkostoyhteistyöstä. Tein havaintoja oppilaitosorganisaati-oiden yhteistyöstä, aktiivisuudesta verkostoista. Ohjausryhmälle suoritin kyselyn strukturoidulla www-kyselylomakkeella.
Laadullisen tutkimuksen aineistoa ja kvantitatiivista aineistoa on analysoitu soveltaen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kehittämistehtävänä laadin Mikkelin OpinOvi palvelupisteen uuden toimintamallin.