Asiakastyytyväisyystutkimus : Häjy-liike, Teuva
Kiilo, Katri (2010)
Kiilo, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Häjy-liikkeen asiakkaiden tyytyväisyyttä liikkeen palveluihin, toimintoihin ja lajitelmaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Häjy-liikkeen toimintaa ja kohdentaa markkinointia saatujen tutkimustulosten pohjalta. Tutkimuksella haluttiin lisäksi saada tietoa eri asiakassegmenteistä.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat paneutuivat asiakastyytyväisyyden muodostumiseen, asiakassuhdemarkkinointiin, imagon eli mielikuvien vaikutukseen asiakkaiden odotuksissa ja tyytyväisyydessä, sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamisen vaiheisiin.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä koostui asiakastyytyväisyystutkimuksesta, sekä sosiaalisen median toimintasuunnitelmasta Häjy-liikkeelle. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin lomakekyselynä liikkeessä ajalla 16.7–15.8.2010. Tutkimukseen vastasi 126 asiakasta sattumanvaraisesti. Tutkimus oli sekä laadullinen, että määrällinen.
Asiakastyytyväisyystutkimus onnistui hyvin ja vastasi sille annettua tarkoitusta. Tutkimuksen tulokset näyttivät asiakkaiden olevan tyytyväisiä liikkeen toimintoihin ja palveluihin. Koska tutkimus sisälsi paljon avoimia vastausvaihtoehtoja, saatiin asiakkailta tärkeää palautetta ja ideoita Häjy-liikkeen toiminnan kehittämiseen.
Tulevaisuudessa Häjy-liikkeen tulisi edelleen kehittää toimintaansa asiakaslähtöisesti, luoda asiakasrekisteri sekä hankkia näkyvyyttä sosiaalisissa medioissa. Lisäksi markkinointitoimenpiteitä tulisi kohdentaa etenkin Itä- ja Pohjois-Suomeen.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat paneutuivat asiakastyytyväisyyden muodostumiseen, asiakassuhdemarkkinointiin, imagon eli mielikuvien vaikutukseen asiakkaiden odotuksissa ja tyytyväisyydessä, sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamisen vaiheisiin.
Empiirinen osuus tässä opinnäytetyössä koostui asiakastyytyväisyystutkimuksesta, sekä sosiaalisen median toimintasuunnitelmasta Häjy-liikkeelle. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin lomakekyselynä liikkeessä ajalla 16.7–15.8.2010. Tutkimukseen vastasi 126 asiakasta sattumanvaraisesti. Tutkimus oli sekä laadullinen, että määrällinen.
Asiakastyytyväisyystutkimus onnistui hyvin ja vastasi sille annettua tarkoitusta. Tutkimuksen tulokset näyttivät asiakkaiden olevan tyytyväisiä liikkeen toimintoihin ja palveluihin. Koska tutkimus sisälsi paljon avoimia vastausvaihtoehtoja, saatiin asiakkailta tärkeää palautetta ja ideoita Häjy-liikkeen toiminnan kehittämiseen.
Tulevaisuudessa Häjy-liikkeen tulisi edelleen kehittää toimintaansa asiakaslähtöisesti, luoda asiakasrekisteri sekä hankkia näkyvyyttä sosiaalisissa medioissa. Lisäksi markkinointitoimenpiteitä tulisi kohdentaa etenkin Itä- ja Pohjois-Suomeen.