Lasten ja nuorten metsätietämyksen edistäminen Lapissa
Vähärautio, Jyrki (2010)
Vähärautio, Jyrki
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Metsäkeskus Lappi. Tutkimuksen tavoitteena oli päivittää lasten ja nuorten metsätietämyksen edistämiseen tähtäävä toimenpideohjelma Lapin läänin alueelle. Lisäksi pyrittiin kehittämään vanhoja kouluyhteistyön toimintamalleja ja luomaan uusia toimintamalleja sekä selvittämään mahdollisia uusia toimijoita metsäsektorin kouluyhteistyöhön Lapissa.
Tutkimuksen kohteena olivat Lapin läänin alueen metsäorganisaatioiden, metsäyritysten, järjestöjen ja oppilaitosten työntekijät, joiden työtehtäviin sisältyy lapsille ja nuorille suunnattua metsäneuvontaa ja tiedotusta. Lisäksi haastattelututkimukseen haettiin yläasteen oppilaiden ja opettajien näkökulma. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tulosten perusteella metsäalan kouluyhteistyössä tulee jatkossa keskittyä nykyisten toimintamuotojen kehittämiseen sekä yhteistyön tiivistämiseen toimijoiden kesken. Toiminnan kohderyhmä eli koulut täytyy saada jo varhaisessa vaiheessa mukaan tapahtumien suunnitteluun. Tapahtumista tiedottaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sekä kouluyhteistyötapahtumien järjestämisessä mukana oleville toimijoille että kouluille on erittäin tärkeää. Uusia toimijoita on mahdollista saada mukaan toimintaan etenkin järjestösektorilta.
Lapin läänin alueelle kouluyhteistyötoimintaa koordinoimaan olisi hyvä saada palkattua kouluyhteistyökoordinaattori. Alkuvaiheessa koordinaattorin palkkaus voisi tulla hankerahoituksena, mutta jatkossa tarvittaisiin metsäsektorin organisaatioiden ja –yritysten resurssointia.
Tutkimuksen kohteena olivat Lapin läänin alueen metsäorganisaatioiden, metsäyritysten, järjestöjen ja oppilaitosten työntekijät, joiden työtehtäviin sisältyy lapsille ja nuorille suunnattua metsäneuvontaa ja tiedotusta. Lisäksi haastattelututkimukseen haettiin yläasteen oppilaiden ja opettajien näkökulma. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tulosten perusteella metsäalan kouluyhteistyössä tulee jatkossa keskittyä nykyisten toimintamuotojen kehittämiseen sekä yhteistyön tiivistämiseen toimijoiden kesken. Toiminnan kohderyhmä eli koulut täytyy saada jo varhaisessa vaiheessa mukaan tapahtumien suunnitteluun. Tapahtumista tiedottaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sekä kouluyhteistyötapahtumien järjestämisessä mukana oleville toimijoille että kouluille on erittäin tärkeää. Uusia toimijoita on mahdollista saada mukaan toimintaan etenkin järjestösektorilta.
Lapin läänin alueelle kouluyhteistyötoimintaa koordinoimaan olisi hyvä saada palkattua kouluyhteistyökoordinaattori. Alkuvaiheessa koordinaattorin palkkaus voisi tulla hankerahoituksena, mutta jatkossa tarvittaisiin metsäsektorin organisaatioiden ja –yritysten resurssointia.