Saimaan ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman rakenteen toimivuus laskentatoimen tradenomin tutkinnossa
Landén, Jonna; Vesterholm, Nelli (2019)
Landén, Jonna
Vesterholm, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä Saimaan ammattikorkeakoulun laskentatoimen tradenomiopiskelijat ovat nykyisestä opetussuunnitelman rakenteesta ja muista opetussuunnitelmien rakennevaihtoehdoista. Lisäksi selvitettiin työnantajien näkemys eri opetussuunnitelmien rakenteista ja niiden toimivuudesta. Työnantajilta saatiin myös näkemys siitä, mitä he odottavat vastavalmistuneelta laskentatoimen tradenomilta. Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja havaintoaineistona käytettiin opiskelija- ja työnantajahaastatteluja. Haastattelurungot liitettiin opinnäytetyön loppuun.
Hypoteesina ajateltiin, että sekä oppilaat että työnantajat olisivat tyytyväisiä nykyiseen opetussuunnitelman rakenteeseen ja suuntautumisvaihtoehtoihin. Omasta näkökulmasta opiskelijana suuntautumisvaihtoehdot ovat tuntuneet oikein toimivalta ja työnantajatkin ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä osaamistasoon Saimaan ammattikorkeakoulun laskentatoimen tradenomien osalta. Moduuliopintojen osalta kuviteltiin, että niihin suhtautuminen olisi jyrkästi negatiivista niin työnantajien kuin opiskelijoidenkin suhteen. Moduuliopintoihin suhtautuminen olisi negatiivista siksi, että nykyisestä mallista pidetään ja uuden mallin toimivuutta epäiltäisiin käytännön ja toteutumisen osalta.
Lopputulos vastasi jokseenkin hypoteesia. Opiskelijoiden osalta suuntautumista kannatettiin moduuliopintoja enemmän, mutta moduuleihin suhtauduttiin kuitenkin paljon suopeammin kuin oli odotettu. Työnantajien mielipide oli selvä: he kannattivat ehdottomasti suuntautumisvaihtoehtoja, jotka ovat rakenteeltaan selkeämmät hahmottaa työnantajien näkökulmasta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun kehityksessä laskentatoimen tradenomiopintoja suunniteltaessa. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin opiskelijoiden ja työnantajien näkemysten pohjalta. Tutkimus pohjautuu opiskelijoiden mielipiteisiin toimivasta opetussuunnitelman rakenteesta. Opinnäytetyö antaa myös hyvän kuvan työnantajien odotuksista ja siitä, mitä mieltä he ovat toimivasta opetussuunnitelman rakenteesta.
Hypoteesina ajateltiin, että sekä oppilaat että työnantajat olisivat tyytyväisiä nykyiseen opetussuunnitelman rakenteeseen ja suuntautumisvaihtoehtoihin. Omasta näkökulmasta opiskelijana suuntautumisvaihtoehdot ovat tuntuneet oikein toimivalta ja työnantajatkin ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä osaamistasoon Saimaan ammattikorkeakoulun laskentatoimen tradenomien osalta. Moduuliopintojen osalta kuviteltiin, että niihin suhtautuminen olisi jyrkästi negatiivista niin työnantajien kuin opiskelijoidenkin suhteen. Moduuliopintoihin suhtautuminen olisi negatiivista siksi, että nykyisestä mallista pidetään ja uuden mallin toimivuutta epäiltäisiin käytännön ja toteutumisen osalta.
Lopputulos vastasi jokseenkin hypoteesia. Opiskelijoiden osalta suuntautumista kannatettiin moduuliopintoja enemmän, mutta moduuleihin suhtauduttiin kuitenkin paljon suopeammin kuin oli odotettu. Työnantajien mielipide oli selvä: he kannattivat ehdottomasti suuntautumisvaihtoehtoja, jotka ovat rakenteeltaan selkeämmät hahmottaa työnantajien näkökulmasta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun kehityksessä laskentatoimen tradenomiopintoja suunniteltaessa. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin opiskelijoiden ja työnantajien näkemysten pohjalta. Tutkimus pohjautuu opiskelijoiden mielipiteisiin toimivasta opetussuunnitelman rakenteesta. Opinnäytetyö antaa myös hyvän kuvan työnantajien odotuksista ja siitä, mitä mieltä he ovat toimivasta opetussuunnitelman rakenteesta.