Ketjumuotoisen yrityksen laajentuminen Euroopan markkinoille : case-tutkimus
Tiainen, Ann-Mari (2009)
Tiainen, Ann-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903081624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903081624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen kansainvälistymistä, kansainvälisten toimintojen strategista suunnittelua ja toimeksiantajayhtiön laajentumisnäkymiä Euroopan markkinoille. Toimeksiantajan nimi ei tule esille tässä työssä.
Työn tavoitteena on selvittää toimeksiantajayhtiön koordinoiman ketjun laajentumisnäkymiä Eurooppaan. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja haluaa saada vastauksen siihen voiko yhtiön ketjukonseptia soveltaa Euroopan markkinoille. Tämän vuoksi toimeksiantaja haluaa löytää Euroopasta oman toimialansa ulkosuomalaisia yrittäjiä ja heidän omistamiaan yrityksiä. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään löytyneiden yritysten nykyinen tila ja yrittäjien kiinnostus ketjuyhteistyötä kohtaan.
Teoriaosassa käsitellään kansainvälistyvän yrityksen yrityskohtaisia ja markkinakohtaisia kansainvälistymisedellytyksiä. Teoriaosuudessa kansainvälisten toimintojen suunnittelua käsitellään lähinnä strategisen suunnittelun näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan myös hieman luovien alojen kansainvälistymisnäkymistä, koska toimeksiantaja toimii luovien alojen sektorilla.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu ketjun ruotsalaisen edustajan haastattelusta, alustavan tiedustelun toteuttamisesta ja varsinaisen kyselyn toteuttamisesta. Ketjun edustajaa Ruotsissa haastatellaan, koska ketjun kokemuksia Ruotsissa ei ole aikaisemmin kartoitettu. Alustava tiedustelu toteutetaan 13 eri maahan ja yhteensä 104:lle eri taholle ulkosuomalaisten yrittäjien löytämiseksi. Varsinainen kysely lähetetään 14 yritykseen ja kuuteen eri maahan Euroopassa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että alan ulkosuomalaisia yrittäjiä on Euroopassa vähän. Varsinaiseen kyselyyn vastasi kuusi yrittäjää. Yrittäjät osoittivat selvää kiinnostusta ketjuyhteistyötä kohtaan. Hyvin todennäköisesti ketjun konseptia on mahdollista soveltaa paremmin Euroopan markkinoille sopivaksi, mutta eurooppalaisen ketjukonseptin kehittäminen vaatii perusteellista ja laajaa selvitys- ja tutkimustyötä.
Avainsanat: yrityksen kansainvälistyminen, strategia, ulkosuomalainen, käsityö
Työn tavoitteena on selvittää toimeksiantajayhtiön koordinoiman ketjun laajentumisnäkymiä Eurooppaan. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja haluaa saada vastauksen siihen voiko yhtiön ketjukonseptia soveltaa Euroopan markkinoille. Tämän vuoksi toimeksiantaja haluaa löytää Euroopasta oman toimialansa ulkosuomalaisia yrittäjiä ja heidän omistamiaan yrityksiä. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään löytyneiden yritysten nykyinen tila ja yrittäjien kiinnostus ketjuyhteistyötä kohtaan.
Teoriaosassa käsitellään kansainvälistyvän yrityksen yrityskohtaisia ja markkinakohtaisia kansainvälistymisedellytyksiä. Teoriaosuudessa kansainvälisten toimintojen suunnittelua käsitellään lähinnä strategisen suunnittelun näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan myös hieman luovien alojen kansainvälistymisnäkymistä, koska toimeksiantaja toimii luovien alojen sektorilla.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu ketjun ruotsalaisen edustajan haastattelusta, alustavan tiedustelun toteuttamisesta ja varsinaisen kyselyn toteuttamisesta. Ketjun edustajaa Ruotsissa haastatellaan, koska ketjun kokemuksia Ruotsissa ei ole aikaisemmin kartoitettu. Alustava tiedustelu toteutetaan 13 eri maahan ja yhteensä 104:lle eri taholle ulkosuomalaisten yrittäjien löytämiseksi. Varsinainen kysely lähetetään 14 yritykseen ja kuuteen eri maahan Euroopassa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että alan ulkosuomalaisia yrittäjiä on Euroopassa vähän. Varsinaiseen kyselyyn vastasi kuusi yrittäjää. Yrittäjät osoittivat selvää kiinnostusta ketjuyhteistyötä kohtaan. Hyvin todennäköisesti ketjun konseptia on mahdollista soveltaa paremmin Euroopan markkinoille sopivaksi, mutta eurooppalaisen ketjukonseptin kehittäminen vaatii perusteellista ja laajaa selvitys- ja tutkimustyötä.
Avainsanat: yrityksen kansainvälistyminen, strategia, ulkosuomalainen, käsityö