KYSELYLOMAKKEEN LAATIMINEN ASIAKASTUTKIMUSTA VARTEN : Case: Jyväskylän Image Wear Työasupalvelu
Manninen, Kati (2010)
Manninen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110514197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110514197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli laatia toimeksiantajalle eli Jyväskylän Image Wear Työasupalvelu-myymälälle asiakastutkimusta varten toimiva kyselylomake. Kyselylomake suunniteltiin ja laadittiin yhteistyössä myymäläpäällikkö Eila Timosen kanssa. Kyselylomakkeen kysymysten avulla on tarkoitus saada toimeksiantajan asiakkailta vastauksia asiakashankintaan, -tyytyväisyyteen ja -palveluun liittyviin tutkimusongelmiin. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja intensiivisellä tutkimusasetelmalla pyrittiin selvittämään kyselylomakkeen kysymysten aiheiden taustoja mahdollisimman perusteellisesti. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, joka soveltui yhden tietyn kohteen eli toimeksiantajan tarkastelemiseen. Opinnäytetyön tutkimusongelmat liittyivät kyselylomakkeen laatimiseen ja ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön tuloksena oli saatekirje ja kyselylomake asiakastutkimusta varten. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, joista neljässä oli avoin vaihtoehto. Kyselylomaketta ei ole vielä testattu, joten tutkimuksen jatkaja testauttaa lomakkeen ennen varsinaista tutkimuksen kvantitatiivisen osan toteuttamista.
Kyselylomake laadittiin asiakastutkimusta varten, joten asiakastutkimuksen toteuttaminen toimeksiantajalle on selkein jatkotutkimus. Asiakastutkimuksen toteutuksen ja tutkimustulosten analysoinnin kautta toimeksiantaja saa arvokasta tietoa asiakashankinnan sekä toiminnan ja palvelun kehittämiseen. Opinnäytetyö sisältää teoriaosaa selventäviä ja uusia ideoita sekä kehitysehdotuksia antavia esimerkkejä toimeksiantajalle. Opinnäytetyö sisältää myös ehdotukset toimeksiantajalle tehtäville havainnointi- ja kehittämistutkimuksille. Lisäksi kyselylomaketta voi hyödyntää muissa Työasupalveluissa vastaaviin asiakastutkimuksiin, joten opinnäytetyön merkitys kasvaa, jos asiakastutkimuksia toteutetaan laajemmalti Image Wear -konsernissa.
Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja intensiivisellä tutkimusasetelmalla pyrittiin selvittämään kyselylomakkeen kysymysten aiheiden taustoja mahdollisimman perusteellisesti. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, joka soveltui yhden tietyn kohteen eli toimeksiantajan tarkastelemiseen. Opinnäytetyön tutkimusongelmat liittyivät kyselylomakkeen laatimiseen ja ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön tuloksena oli saatekirje ja kyselylomake asiakastutkimusta varten. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, joista neljässä oli avoin vaihtoehto. Kyselylomaketta ei ole vielä testattu, joten tutkimuksen jatkaja testauttaa lomakkeen ennen varsinaista tutkimuksen kvantitatiivisen osan toteuttamista.
Kyselylomake laadittiin asiakastutkimusta varten, joten asiakastutkimuksen toteuttaminen toimeksiantajalle on selkein jatkotutkimus. Asiakastutkimuksen toteutuksen ja tutkimustulosten analysoinnin kautta toimeksiantaja saa arvokasta tietoa asiakashankinnan sekä toiminnan ja palvelun kehittämiseen. Opinnäytetyö sisältää teoriaosaa selventäviä ja uusia ideoita sekä kehitysehdotuksia antavia esimerkkejä toimeksiantajalle. Opinnäytetyö sisältää myös ehdotukset toimeksiantajalle tehtäville havainnointi- ja kehittämistutkimuksille. Lisäksi kyselylomaketta voi hyödyntää muissa Työasupalveluissa vastaaviin asiakastutkimuksiin, joten opinnäytetyön merkitys kasvaa, jos asiakastutkimuksia toteutetaan laajemmalti Image Wear -konsernissa.