Maailmanperintökohde Verlan vetovoimaisuus ja potentiaaliset asiakkaat
Ylätalo, Senni; Kyhyräinen, Jaana (2010)
Ylätalo, Senni
Kyhyräinen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714587
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kulttuuri- ja perinnematkailua sekä asiakassegmentointia. Työ toteutettiin toimeksiantona UPM-Kymmene Oyjn omistamaan maailmanperintökohde Verlaan, josta yhteyshenkilönä toimi Verlan intendentti. Työ tehtiin kevään ja syksyn 2010 aikana.
Teoriaosuudessa keskityttiin työn kannalta keskeisiin käsitteisiin, jotka liittyvät läheisesti Verlan kaltaisiin historiallisiin matkakohteisiin. Kulttuurimatkailu on tärkeässä asemassa työn teoriaosuudessa, sillä Verla on UNESCOn maailmanperintöstatuksen takia kulttuurisesti ja historiallisesti merkittävä. Lisäksi avataan asiakassegmentoinnin käsitettä ja kerrotaan sen avulla, millaisia kohderyhmiä Verla voisi matkakohteena houkutella.
Työn tarkoituksena oli tutkia maailmanperintökohde Verlan palvelutuotevalikoimaa, kohderyhmiä ja näkyvyyttä sekä tunnettuutta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se keskittyi omaan havainnointiin sekä sähköpostikyselyyn lähialueen matkailutoimistoihin ja toimeksiantajan yhteyshenkilölle. Tavoitteena oli tutkia Verlan palveluiden riittävyyttä sekä vetovoimaisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Verlaa pidettiin vetovoimaisena kohteena ja sen palvelut ovat matkailijalle riittäviä. Verlan heikoimpana kohtana nähtiin sen saavutettavuus. Tuloksista ilmenee myös millaiset ovat Verlalle tyypillisen asiakkaan ominaisuudet sekä millaiset kohderyhmät voisivat olla kiinnostuneita Verlasta matkakohteena.
Teoriaosuudessa keskityttiin työn kannalta keskeisiin käsitteisiin, jotka liittyvät läheisesti Verlan kaltaisiin historiallisiin matkakohteisiin. Kulttuurimatkailu on tärkeässä asemassa työn teoriaosuudessa, sillä Verla on UNESCOn maailmanperintöstatuksen takia kulttuurisesti ja historiallisesti merkittävä. Lisäksi avataan asiakassegmentoinnin käsitettä ja kerrotaan sen avulla, millaisia kohderyhmiä Verla voisi matkakohteena houkutella.
Työn tarkoituksena oli tutkia maailmanperintökohde Verlan palvelutuotevalikoimaa, kohderyhmiä ja näkyvyyttä sekä tunnettuutta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se keskittyi omaan havainnointiin sekä sähköpostikyselyyn lähialueen matkailutoimistoihin ja toimeksiantajan yhteyshenkilölle. Tavoitteena oli tutkia Verlan palveluiden riittävyyttä sekä vetovoimaisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Verlaa pidettiin vetovoimaisena kohteena ja sen palvelut ovat matkailijalle riittäviä. Verlan heikoimpana kohtana nähtiin sen saavutettavuus. Tuloksista ilmenee myös millaiset ovat Verlalle tyypillisen asiakkaan ominaisuudet sekä millaiset kohderyhmät voisivat olla kiinnostuneita Verlasta matkakohteena.