Jaettua johtajuutta : Päiväkodin varajohtaja johtamiskokonaisuusmuutoksessa
Uotila, Sari (2019)
Uotila, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016369
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksen päiväkotien varajohtajien jaettua johtajuutta johtamiskokonaisuusmuutoksessa. Tutkimukseen osallistui kuusi päiväkodin varajohtajaa. Johtamista, johtajuutta ja jaettua johtajuutta tarkastellaan edeten yleisestä ja julkisen johtamisen näkökulmista varhaiskasvatuksen kontekstin johtamiseen, päiväkodin johtajan ja varajohtajan jaetun johtajuuden tarkasteluun. Johtajuuden ja johtamisen ilmiöitä lähestytään myös perustehtävien määrittelyn kautta.
Tutkimuksen sisältyvän kehittämistyön kannalta ja varajohtajan työn ymmärtämiseksi keskeistä oli selvittää millaista on päiväkodin varajohtajan nykytyö päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli tarkastella ja kehittää sitä, miten jaettu johtajuus toteutuu päiväkodin varajohtajan näkökulmasta menossa olevassa johtamiskokonaisuusmuutoksessa. Tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttamisen aikana kunnan päiväkodin varajohtajan tehtäväkuvaa ei ollut vielä virallisesti vahvistettu. Kehittämistyö toteutettiin pilotoimalla kehittämiskohteeksi valittua toimintatapaa varajohtajan työssä. Pilotoinnin tavoitteena oli kokeilla käytännössä sitä, miten päiväkodin varajohtajan jaettua johtajuuden toteutumista johtamiskokonaisuusmuutoksessa voisi parantaa. Pilotointi varajohtajan työn arjessa kunnan henkilöstön käytössä olevalla digitaalisella ryhmätyöalustalla, Teamsilla.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus on toimintatutkimus ja metodologia valittiin toimintatutkimuksen piirteiden mukaisesti. Varajohtajan työn ja tehtävien syvälliseksi ymmärtämiseksi käytettiin useampaa aineistonkeruumenetelmää: dialogia, työpajoja ja kyselyä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa nousi selkeästi esille varajohtajan tehtävien päiväkotikohtainen erilaisuus ja ristiriita varajohtajan ja varhaiskasvatuksen opettajan roolin tehtävien yhdistämisessä. Pedagoginen johtajuus jaettuna johtajuutena ei aina päiväkodin arjessa toteutunut. Tulokset osoittivat, että toteutuakseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan jaettu johtajuus edellyttää selkeää tehtäväkuvaa, yhtenäisiä käytäntöjä ja riittävää aikaresurssia. Varajohtajien omat persoonalliset suhtautumistavat varajohtajan tehtävään ja luottamus päiväkodin johtajan ja työyhteisön välillä vahvistavat jaetun johtajuuden toteutumista johtamiskokonaisuusmuutoksessa. Varajohtaja tarvitsee johtamiskokonaisuuden muutoksessa päiväkodin johtajan pedagogisen johtajuuden jakajana johtamisosaamista ja mahdollisuuksia oman johtamisensa kehittämiseen. Kokemus varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijatehtävästä ei anna riittäviä valmiuksia tähän tehtävään.
Tutkimuksen sisältyvän kehittämistyön kannalta ja varajohtajan työn ymmärtämiseksi keskeistä oli selvittää millaista on päiväkodin varajohtajan nykytyö päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli tarkastella ja kehittää sitä, miten jaettu johtajuus toteutuu päiväkodin varajohtajan näkökulmasta menossa olevassa johtamiskokonaisuusmuutoksessa. Tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttamisen aikana kunnan päiväkodin varajohtajan tehtäväkuvaa ei ollut vielä virallisesti vahvistettu. Kehittämistyö toteutettiin pilotoimalla kehittämiskohteeksi valittua toimintatapaa varajohtajan työssä. Pilotoinnin tavoitteena oli kokeilla käytännössä sitä, miten päiväkodin varajohtajan jaettua johtajuuden toteutumista johtamiskokonaisuusmuutoksessa voisi parantaa. Pilotointi varajohtajan työn arjessa kunnan henkilöstön käytössä olevalla digitaalisella ryhmätyöalustalla, Teamsilla.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus on toimintatutkimus ja metodologia valittiin toimintatutkimuksen piirteiden mukaisesti. Varajohtajan työn ja tehtävien syvälliseksi ymmärtämiseksi käytettiin useampaa aineistonkeruumenetelmää: dialogia, työpajoja ja kyselyä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa nousi selkeästi esille varajohtajan tehtävien päiväkotikohtainen erilaisuus ja ristiriita varajohtajan ja varhaiskasvatuksen opettajan roolin tehtävien yhdistämisessä. Pedagoginen johtajuus jaettuna johtajuutena ei aina päiväkodin arjessa toteutunut. Tulokset osoittivat, että toteutuakseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan jaettu johtajuus edellyttää selkeää tehtäväkuvaa, yhtenäisiä käytäntöjä ja riittävää aikaresurssia. Varajohtajien omat persoonalliset suhtautumistavat varajohtajan tehtävään ja luottamus päiväkodin johtajan ja työyhteisön välillä vahvistavat jaetun johtajuuden toteutumista johtamiskokonaisuusmuutoksessa. Varajohtaja tarvitsee johtamiskokonaisuuden muutoksessa päiväkodin johtajan pedagogisen johtajuuden jakajana johtamisosaamista ja mahdollisuuksia oman johtamisensa kehittämiseen. Kokemus varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijatehtävästä ei anna riittäviä valmiuksia tähän tehtävään.