Viraalimarkkinointi Facebookin fanisivuilla kolmen esimerkkitapauksen valossa
Hassinen, Olli (2010)
Hassinen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814260
Tiivistelmä
Viraalimarkkinoinnin käsite ilmenee verkkomaailmassa usein jonkin tuhansia ihmisiä tavoittavan ilmiön, kuten videon, kohutun kuvan tai kirjoituksen yhteydessä. Niiden levinneisyys on perustunut pitkälti käyttäjien väliseen suositteluun. Sama käsite ilmenee usein myös Facebookin fanisivuilla tapahtuvan markkinoinnin yhteydessä. Tämän työn tarkoituksena on pureutua viraalimarkkinoinnin käsitteeseen ja sen avulla tarkastella kolmea Facebookin fanisivujen tapausesimerkkiä, joissa viraalimarkkinointia ennakoidaan ilmenevän.
Työssä pyrittiin ensin löytämään viraalimarkkinoinnin käsitteelle selkeä määritelmä Lorraine Walkerin ja Kay Avantin käsiteanalyysimallin avulla, pääpainona käsitteen ominaispiirteet. Käsitteen määrittelyn avulla tutkittiin kolmea keskenään erikokoisen ja -luonteisen yrityksen/organisaation fanisivua, ja siten pyrittiin löytämään määritellylle käsitteelle havainnollisia esimerkkejä tosielämästä.
Viraalimarkkinoinnin käsitteelle löydettiin viisi ominaispiirrettä. Näiden toteutuminen fanisivuilla oli osin ristiriitaista, eikä selkeää yhteyttä fanisivumarkkinoinnin ja viraalimarkkinoinnin välille löydetty.
Tutkimustuloksista ja työvaiheista nousi esille kuitenkin käsitys viraalimarkkinoinnin luonteesta sekä sen soveltuvuudesta Facebookissa käytävään markkinointiin. Työelämän kannalta saavutetut tutkimustulokset voivat olla hyödyksi esimerkiksi markkinointisuunnittelussa.
Työssä pyrittiin ensin löytämään viraalimarkkinoinnin käsitteelle selkeä määritelmä Lorraine Walkerin ja Kay Avantin käsiteanalyysimallin avulla, pääpainona käsitteen ominaispiirteet. Käsitteen määrittelyn avulla tutkittiin kolmea keskenään erikokoisen ja -luonteisen yrityksen/organisaation fanisivua, ja siten pyrittiin löytämään määritellylle käsitteelle havainnollisia esimerkkejä tosielämästä.
Viraalimarkkinoinnin käsitteelle löydettiin viisi ominaispiirrettä. Näiden toteutuminen fanisivuilla oli osin ristiriitaista, eikä selkeää yhteyttä fanisivumarkkinoinnin ja viraalimarkkinoinnin välille löydetty.
Tutkimustuloksista ja työvaiheista nousi esille kuitenkin käsitys viraalimarkkinoinnin luonteesta sekä sen soveltuvuudesta Facebookissa käytävään markkinointiin. Työelämän kannalta saavutetut tutkimustulokset voivat olla hyödyksi esimerkiksi markkinointisuunnittelussa.