Study for the Demand of Nature Tourism in Northern Finland for Chinese Tourists
Torvinen, Hanne (2010)
Torvinen, Hanne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111030
Tiivistelmä
Ulkomaanmatkailusta on tulossa merkittävä osa tämän päivän Kiinaa maan nopean kansantalouden kasvun vuoksi. Maailman matkailujärjestö ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä Kiinasta lähtee vuosittain yli 110 mil-joonaa ulkomaanmatkailijaa. Kiinalaisten matkailu myös Suomeen on noussut tasaisesti viime vuosien aikana.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pohjois-Suomen luontomatkailun kysyntää kiinalaisten matkaili-joiden parissa. Tutkimus havainnollistaa, kuinka merkittäviä luontomatkailuaktiviteetit ovat kiinalaisille matkaili-joille, millainen kuva kiinalaisilla matkatoimistoilla on Suomesta matkakohteena ja kuinka kiinnostuneita he ovat lisäämään Suomen matkakohteisiinsa. Tämän lisäksi tutkimus selvitti, onko Pohjois-Suomi mahdollisesti epämiel-lyttävä matkakohde kiinalaisille turisteille ja minkä vuoksi. Tutkimustulosten avulla voidaan helpottaa Pohjois-Suomen matkailutarjonnan mainontaa kiinalaisille matkailijoille.
Tämän opinnäytetyön teoriaosa pohjautuu matkailija- ja kuluttajakäyttäytymistä käsittelevään lähdeaineistoon, joka koostuu pääasiassa akateemisista kirjoista ja tutkimuksista, tilastoista sekä Internet-lähteistä. Tiedot kerättiin ensisijaisesti puhelinhaastatteluina kvantitatiivisina kyselyinä, jotka sisälsivät avoimia, kaksiovaihtoehtoisia ja monivalintaisia kysymyksiä.
Tutkimuksen alussa kerrotaan yksityiskohtaisesti luontomatkailusta ja sen eri kategorioista. Kolmas luku tarjoaa yleiskatsauksen Kiinan nykyisestä matkailumarkkinatilanteesta keskittyen ulkomaan matkailumarkkinoihin ja kii-nalaisten matkailuun Suomessa. Neljäs luku käsittelee kiinalaista kuluttajakäyttäytymistä viidennen luvun ker-toessa matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisestä yleensä. Kuudennessa luvussa tutkitaan Kiinan markkinoita mark-kinasegmenttien avulla. Opinnäytetyön tutkimustulokset selvitetään luvussa seitsemän, jonka jälkeen. opinnäyte-työ päättyy pohdintaan siitä, onko Suomen luontomatkailulla sijaa Kiinan ulkomaanmatkailumarkkinoilla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Pohjois-Suomen luontomatkailun kysyntää kiinalaisten matkaili-joiden parissa. Tutkimus havainnollistaa, kuinka merkittäviä luontomatkailuaktiviteetit ovat kiinalaisille matkaili-joille, millainen kuva kiinalaisilla matkatoimistoilla on Suomesta matkakohteena ja kuinka kiinnostuneita he ovat lisäämään Suomen matkakohteisiinsa. Tämän lisäksi tutkimus selvitti, onko Pohjois-Suomi mahdollisesti epämiel-lyttävä matkakohde kiinalaisille turisteille ja minkä vuoksi. Tutkimustulosten avulla voidaan helpottaa Pohjois-Suomen matkailutarjonnan mainontaa kiinalaisille matkailijoille.
Tämän opinnäytetyön teoriaosa pohjautuu matkailija- ja kuluttajakäyttäytymistä käsittelevään lähdeaineistoon, joka koostuu pääasiassa akateemisista kirjoista ja tutkimuksista, tilastoista sekä Internet-lähteistä. Tiedot kerättiin ensisijaisesti puhelinhaastatteluina kvantitatiivisina kyselyinä, jotka sisälsivät avoimia, kaksiovaihtoehtoisia ja monivalintaisia kysymyksiä.
Tutkimuksen alussa kerrotaan yksityiskohtaisesti luontomatkailusta ja sen eri kategorioista. Kolmas luku tarjoaa yleiskatsauksen Kiinan nykyisestä matkailumarkkinatilanteesta keskittyen ulkomaan matkailumarkkinoihin ja kii-nalaisten matkailuun Suomessa. Neljäs luku käsittelee kiinalaista kuluttajakäyttäytymistä viidennen luvun ker-toessa matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisestä yleensä. Kuudennessa luvussa tutkitaan Kiinan markkinoita mark-kinasegmenttien avulla. Opinnäytetyön tutkimustulokset selvitetään luvussa seitsemän, jonka jälkeen. opinnäyte-työ päättyy pohdintaan siitä, onko Suomen luontomatkailulla sijaa Kiinan ulkomaanmatkailumarkkinoilla.