Lasten osallisuus päiväkodin arjessa kasvattajien näkökulmasta
Päiveröinen, Mari; Turunen, Erja (2019)
Päiveröinen, Mari
Turunen, Erja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää kasvattajien näkemyksiä lasten osallisuudesta eräässä Joensuun seudulla sijaitsevassa päiväkodissa. Työssä selvitettiin, miten lasten osallisuus toteutuu päiväkodin arjessa, sekä mitä menetelmiä käyttäen lasten osallisuutta mahdollistetaan. Aihe on ajankohtainen, koska varhaiskasvatussuunnitelmassa korostetaan yhä enemmän osallisuuden tärkeyttä kaikissa toiminnoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu suoritettiin kyselylomakkeella. Lomake jaettiin päiväkodin kaikille kasvattajille. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa.
Tulosten perusteella osallisuuden käsite on kasvattajille tuttu. Osallisuuden toteuttaminen päiväkodin arjessa koettiin kuitenkin haastavaksi varhaiskasvatussuunnitelman vaatimalla laajuudella. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi, kuinka lapset ja vanhemmat kokevat osallisuuden päiväkodin arjessa. Jatkotutkimuksena voisi myöskin toteuttaa työkalupakin päiväkodin kasvattajien työvälineeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu suoritettiin kyselylomakkeella. Lomake jaettiin päiväkodin kaikille kasvattajille. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa.
Tulosten perusteella osallisuuden käsite on kasvattajille tuttu. Osallisuuden toteuttaminen päiväkodin arjessa koettiin kuitenkin haastavaksi varhaiskasvatussuunnitelman vaatimalla laajuudella. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi, kuinka lapset ja vanhemmat kokevat osallisuuden päiväkodin arjessa. Jatkotutkimuksena voisi myöskin toteuttaa työkalupakin päiväkodin kasvattajien työvälineeksi.