Muutoksen kohtaaminen koulutuksellisena haasteena vanhusten palveluasumista tuottavassa organisaatiossa
Haapajoki, Kaisu (2008-01-02)
Haapajoki, Kaisu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219226775-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219226775-1
Tiivistelmä
Aihevalintaa perustellaan yhteiskunnan ja työelämän nopealla muutoksella, joka sosiaali- ja terveysalalla merkitsee muutoksia ennen kaikkea palvelujen rakenteessa. Alan organisaatioissa joudutaan pohtimaan, miten turvataan osaava henkilöstö, miten huolehditaan sen hyvinvoinnista, miten henkilöstöä johdetaan? Kehittämishankkeessa etsitään vastausta kysymykseen, miten organisaation henkilöstö voisi kehittää valmiuksiaan kohdata toimintaympäristön nopeita muutoksia? Tutkimuskohteena on vanhusten palveluasumista tuottavan organisaation kehityshistoria ja toimintakulttuuri. Aineistona käytetään työntekijähaastatteluja (5), hankkeen toteuttajan tekemiä havaintoja sekä kirjallista lähdemateriaalia. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Kolbin (1984) näkemys kokemuksellisesta oppimisesta ja Engeströmin (1995) kehittävän työntutkimuksen vaihemalli. Kehittävä työntutkimus on muutosstrategia, joka yhdistää tutkimuksen, käytännön kehittämistyön ja koulutuksen. Se ei tuota työpaikoille ulkoapäin valmiita ratkaisuja, vaan muokkaa työyhteisön sisällä välineitä toiminnan erittelyyn ja uusien mallien suunnitteluun. Tavoitteena on haastatteluaineiston perusteella tehdä mahdolliset kyseisen toimintajärjestelmän sisäiset jännitteet näkyviksi ja tarkastella niitä suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Tavoitteena on ohjata työyhteisöä erittelemään sisäisten jännitteiden syitä ja oivaltamaan vaikutusmahdollisuutensa toimintakäytäntöjen kehittämisessä. Aiottuna tuloksena on konkreettinen, toteutettavissa oleva kehittämisehdotus. Aineistoa analysoidaan tekemällä työn historiallinen kerrostuneisuus näkyväksi ja arvioimalla nykyisessä toiminnassa ilmeneviä jännitteitä suhteessa toimintakulttuurin muutokseen. Kehittämisehdotus rakennetaan näkemykseen oppivasta organisaatiosta. Oppimista ja samalla muutoksen kohtaamista edistäisivät lisä- ja täydennyskoulutus, vuorovaikutustaitojen harjoittaminen, osaamiskeskustelut prosessina, eettisten periaatteiden kokoaminen käsikirjaksi, palautejärjestelmän rakentaminen sekä kokemusten jatkuva reflektointi.