Taide- ja kulttuuriopintokokonaisuus osaksi lähihoitajaopiskelijoiden ammatillisuutta
Penttinen-Orenius, Pirjo (2007-05-10)
Penttinen-Orenius, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455214-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455214-5
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän aiheena oli lähihoitajaopiskelijoiden taide- ja kulttuuriopintokokonaisuuden suunnittelu täydentämään heidän ammatillisia opintoja. Taide- ja kulttuuriopintokokonaisuus kuuluu yhteisten aineiden opintoihin ja on laajuudeltaan yksi opintoviikko. Yhteisten opintojen tarkoituksena on tukea ammattitaidon saavuttamista ja täydentää ammattitaitoa. Kehittämistehtävän aiheen valintaan vaikutti vuonna 2006 kokoamani asiantuntijahaastattelu sekä Lähihoitajat työelämään (arviointi 1/97) –teos, jonka mukaan lähihoitajaopiskelijat arvioivat yleissivistävien opintojen mielekkyyttä ja tärkeyttä sekä integroitumista niin ammatillisiin opintoihin kuin lähihoitajan työhönkin. Tämän arvioinnin tuloksena Taide- ja Ympäristökasvatus koettiin yhdeksi merkityksettömimmäksi aineeksi. Taide- ja kulttuuriopintokokonaisuuden sisällön kehittämiseen olen liittänyt lähihoitajien ammatillisia aineita tukevia aiheita. Käytännön opetustyössäni saamien sekä opiskelijoiden itsearviointien yhteydessä tulleiden palautteiden mukaan ammatillisten aiheiden prosessointi taiteen keinoin on koettu mielekkääksi. Tavoitteena on, että taiteellinen prosessointi, vuorovaikutteinen työskentely sekä hyvin rakennettu oppimisympäristö syventäisivät opiskelijoiden itsetuntemusta, lujittaisivat vuorovaikutustaitoja, avaisivat uusia näkökantoja sekä loisivat mahdollisuuden eettisen ja esteettisen kauneuden huomioimiseen hoitotyössä.