Sähköisten opetusmateriaalien kehittäminen : käyttö ja hyödyntäminen KAO:n sähköalalla
Karjalainen, Sami (2008-04-01)
Karjalainen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210151160-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210151160-9
Tiivistelmä
Lähtökohtana on että KAO:n sähköalalla kuten muillakin osastoilla käytetään sähköistä opetusmateriaalia, mutta materiaalin käyttö ei ole riittävän organisoitua. Lisäksi on epäselvää millaisia sähköisiä työkaluja esimerkiksi oppimisympäristöt, ohjelmistot jne. käytetään. Itse haluaisin hyödyntää sähköistä opetusmateriaalia ja työkaluja esimerkiksi verkossa tapahtuvaan etäopiskeluun ja haluaisin, että nämä materiaalit ovat myös muiden käytettävissä. Sähköisen opetusmateriaalin käyttö samoin kuin verkko-opetus tulevat lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa myös ammatillisessa perusopetuksessa, joten olisi hyvä alkaa rakentamaan yhteistä käytäntöä asioille. Hankkeen toteuttaminen auttaa selvittämään millaisia työkaluja meillä on jo käytössä ja mitä mahdollisesti haluttaisiin hankkia lisää. Esimerkkinä tässä voisi olla yhteistyö ProDiags oppimisympäristön hyödyntämiseksi sähkötekniikan perusteiden ja mittausvälineiden käytön opettelussa. Kannattavuus paranee, kun sähköisillä työkaluilla ja materiaalilla olisi useampia käyttäjiä, eikä jokaisen tarvitsisi tuottaa omaa materiaaliaan. Samalla materiaalia voitaisiin tarkastella useammasta eri näkökulmasta mikä taas parantaisi opetusmateriaalin laatua. Tärkeää on ymmärtää oppimiskäsitysten ja pedagogiikan merkitys, sekä työelämän asettamien vaatimusten saavuttaminen vain monipuolisin ja laadukkain opetuskäytännöin. Opettajankin täytyy kehittyä ja olla valmis mukautumaan opiskelijaryhmän vaatimiin muutoksiin.