Mitä koulunkäyntiavustaja tekee? : kysely Savon ammatti- ja aikuisopiston majoitus- ja ravitsemisalan pienryhmän avustajakäytänteistä
Savolainen, Sirpa (2008-03-11)
Savolainen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205837722-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205837722-1
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella Savon ammatti- ja aikuisopiston majoitus- ja ravitsemisalan koulunkäyntiavustajan roolia erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ohjauksessa. Lisäksi pyrin työssäni selvittämään koulunkäyntiavustajan koulutusta, ammatillista taustaa ja hyviä työkäytänteitä. Työn tavoitteena oli myös informoida työyhteisöä koulunkäyntiavustajan työstä ja lisätä näin vuorovaikutusta ja keskustelua työyhteisön jäsenien ja koulunkäyntiavustajan välille. Kyselyssäni koulunkäyntiavustajan roolista, työnkuvista ja niiden kehittämistarpeesta pyysin majoitus- ja ravitsemisalan opettajia kertomaan omista kokemuksistaan yhteistyöstä koulunkäyntiavustajan kanssa: millaisissa tilanteissa sitä on ollut, kuinka se on toiminut ja kuinka sitä voisi kehittää. Työssäni ilmeni, että koulunkäyntiavustaja työskentelee pääsääntöisesti yksittäisten opiskelijoiden tai pienten ryhmien ohjaajana ja oppimistilanteiden tukijana. Esim. ammattikeittiössä, jossa on useita työskentelypisteitä, voidaan työtä jakaa niin, että opettaja ohjaa toisessa ja koulunkäyntiavustaja toisessa pisteessä. Tällöin varmistutaan siitä, että opiskelijat ja varsinkin erityistä tukea tarvitseva opiskelija pystyy suoriutumaan ohjeen mukaisesta työskentelystä. Lisäksi työturvallisuudesta voidaan varmistua. Opettajan äkillisessä sairastapauksessa ja lyhyissä muissa sijaisuuksissa voidaan koulunkäyntiavustajaa pyytää sijaiseksi, koska hänellä on talon tapojen, käytänteiden ja tilojen tuntemus. Lisäksi hän on opiskelijoille tuttu. Tällöin opettaja suunnittelee mahdollisuuksiensa mukaan opetuksen ko. ajaksi ja ohjeistaa koulunkäyntiavustajan. Kyselyllä ja siihen pohjautuvalla keskustelulla, jossa jaoimme kokemuksiamme yhteistyöstä koulunkäyntiavustajan kanssa oli informoiva vaikutus työyhteisössämme.