Vaatetusalan koulutuksen yritysmarkkinointi: case: Jyväskylän ammattikorkeakoulun vaatetusalan koulutusohjelma
Varmola, Anna (2006)
Varmola, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-165
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin Jyväskylän ammattikorkeakoulun vaatetusalan koulutusohjelma tunnetaan valtakunnallisesti toimivissa vaatetusalan yrityksissä ja millainen mielikuva yrityksillä on koulutusohjelmasta. Tämän lisäksi selvitettiin, kuinkakoulutusohjelman pitäisi kehittää yritysmarkkinointiaan, jotta tieto sen olemassaolosta ja palvelutarjonnasta välittyisi tehokkaasti alan yrityksiin. Työssä pohdittiin myös sitä, kuinka vaatetusalan koulutusohjelman käyttämä opiskelijoiden aktiivisuuteen nojaava markkinointistrategia on toiminut ja pitäisikö strategiaa tulevaisuudessa kehittää. Tutkimusote oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja haastattelujen tulokset käsiteltiin aihepiireittäin. Kymmenen tutkimushaastattelua suoritettiin 19.8.2005 Helsingin messukeskuksessa Helsingin muotimessujen yleisöpäivänä. Työ osoitti, että valtakunnallisissa vaatetusalan yrityksissä JAMK:n vaatetusalan koulutusohjelmaa ja sen toimintatapoja ei tunneta hyvin. Lisäksi kävi ilmi, että vaatetusalan koulutusohjelmasta alalla vallitseva mielikuva on varsin positiivinen ja oikeansuuntainen, mutta tieto on jakautunut valitettavan suppeasti. Työn perusteella voidaan todeta, että heikosti suunniteltu opiskelijoiden aktiivisuuteen nojaava markkinointistrategia on koulutusohjelman yritysmarkkinoinnin välineenä tehoton. Vaatetusalan koulutusohjelman onkin tulevaisuudessa panostettava markkinoinnin yritysmarkkinoinnin suunnitteluun nykyistä enemmän, ja mielikuvan muokkaamisen sijaan keskityttävä lähetettävän viestin perille menon varmistamiseen. The goal for the thesis was to examine how well the degree program of fashion and clothing in Jyväskylä University of Applied Sciences is known by the national clothing companies and what its image among them. The second goal was to find out how the degree program offashion and clothing should enhance its b-to-b marketing so in the future the companies would know more about it and its services. It was also studied how the marketing strategy of the degree program based on student activity has been working so far and if it had to be some how developed in the future. The study was a qualitative case study and the research method was a half structured interview. The results of the interviews were processed in four themes. Ten study interviews took place at the Helsinki International Fashion Fair on the 19th of August in 2005. The study showed that the degree program of fashion and clothing in Jyväskylä University of Applied Sciences and its functions were not very well known in the national clothing companies. It was also found out that the image the companies had about the degree programwas positive and correct but the information had not reached people well enough. The thesis pointed out that the poorly planned marketing strategy based mainly on student activity is an insufficient instrument for b-to-b marketing of the degree program. Because of this the degree program of fashion and clothing should make an effort to plan its b-to-b marketing properly and ensure that the promotion reaches its target group.