Työelämäkvalifikaatioiden kehittyminen projektioppimisen avulla vaatetusalan perustutkinnoissa
Lyytikäinen, Tuula (2008-02-22)
Lyytikäinen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240487453-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240487453-3
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia taitoja vaatetusalan perustutkinnosta valmistuneilla pukuompelijoilla tulisi olla, jotta he selviäisivät alan työtehtävissä sekä minkälaiset työelämävalmiudet kehittyvät projektioppimisen
avulla. Tutkimuksen teoriaosa käsittelee vaatetusalan tämänhetkistä tilannetta ja
työelämän asettamia kvalifikaatiovaatimuksia sekä sitä, minkälaisia kvalifikaatioita
projektioppiminen tuottaa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin viidelle
vaatetusalan työelämän edustajalle suoritettuna sähköpostikyselynä. Yritykset edustivat vaatetusalan pienyrityksiä, joihin valmistuneet pukuompelijat voisivat
työllistyä vaatteen valmistuksen työtehtäviin.
Työelämän kvalifikaatiovaatimuksia analysoitiin eri kvalifikaatioteorioiden pohjalta
ja saatuja tuloksia verrattiin niihin työelämävalmiuksiin, joita projektioppiminen tuottaa. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytettiin pääsääntöisesti Väärälän
kvalifikaatioteoriaa. Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmät alalla tarvittavat
sekä projektioppimisen tuottamat kvalifikaatiot ovat tuotannolliset ja tekniset kvalifikaatiot,
joihin kuuluvat muun muassa työmenetelmien hallinta, koneiden ja laitteiden hallinta, ajankäytön suunnittelu sekä materiaalitietous. Toiseksi tärkeimmät kvalifikaatiot ovat mukautumiskvalifikaatioita, kuten omatoimisuus ja työyhteisöön
sopeutuminen. Kolmanneksi tärkeimmäksi nousivat sosiokulttuuriset kvalifikaatiot,
joista tärkeimpänä asiakaskontaktien hoito.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että vahvat perustaidot omaavalla henkilöllä
on parhaat mahdollisuudet pärjätä alan työtehtävissä. Projektioppiminen tuottaa
työelämälähtöistä osaamista ja luo kontakteja työelämään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vaatetusalan perusopintojen sekä oppijalähtöisen projektioppimisen
suunnittelussa ja toteutuksessa.
avulla. Tutkimuksen teoriaosa käsittelee vaatetusalan tämänhetkistä tilannetta ja
työelämän asettamia kvalifikaatiovaatimuksia sekä sitä, minkälaisia kvalifikaatioita
projektioppiminen tuottaa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin viidelle
vaatetusalan työelämän edustajalle suoritettuna sähköpostikyselynä. Yritykset edustivat vaatetusalan pienyrityksiä, joihin valmistuneet pukuompelijat voisivat
työllistyä vaatteen valmistuksen työtehtäviin.
Työelämän kvalifikaatiovaatimuksia analysoitiin eri kvalifikaatioteorioiden pohjalta
ja saatuja tuloksia verrattiin niihin työelämävalmiuksiin, joita projektioppiminen tuottaa. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytettiin pääsääntöisesti Väärälän
kvalifikaatioteoriaa. Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmät alalla tarvittavat
sekä projektioppimisen tuottamat kvalifikaatiot ovat tuotannolliset ja tekniset kvalifikaatiot,
joihin kuuluvat muun muassa työmenetelmien hallinta, koneiden ja laitteiden hallinta, ajankäytön suunnittelu sekä materiaalitietous. Toiseksi tärkeimmät kvalifikaatiot ovat mukautumiskvalifikaatioita, kuten omatoimisuus ja työyhteisöön
sopeutuminen. Kolmanneksi tärkeimmäksi nousivat sosiokulttuuriset kvalifikaatiot,
joista tärkeimpänä asiakaskontaktien hoito.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että vahvat perustaidot omaavalla henkilöllä
on parhaat mahdollisuudet pärjätä alan työtehtävissä. Projektioppiminen tuottaa
työelämälähtöistä osaamista ja luo kontakteja työelämään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vaatetusalan perusopintojen sekä oppijalähtöisen projektioppimisen
suunnittelussa ja toteutuksessa.