Sisäinen viestintä toimivassa työyhteisössä
Myllyoja, Lauri (2019)
Myllyoja, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615252
Tiivistelmä
Henkilöstöpalvelualalla toimivassa yrityksessä tehdyn työyhteisökartoituksen perusteella nimettiin kipupisteet, joita olivat johtamiseen, organisointiin, palautteeseen sekä sisäiseen viestintään liittyvät asiat. Tavoitteena oli tutkia syvällisemmin näitä kehityskohteita, jotta niihin pystyttiin löytämään parannuskeinoja.
Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää yrityksen hallinnossa työskentelevää asiantuntijaa. Haastatteluissa käytettiin ennalta määriteltyä haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2018 sekä kasvokkain että puhelimitse. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja lopuksi teemoiteltiin ja tulkittiin.
Tuloksiksi saatiin, että kohdeyrityksessä on kehitettävää palautekulttuurissa, johtamisviestinnässä sekä sisäisen viestinnän kanavissa. Kohdeyrityksessä annetaan palautetta liian vähän tai ei ollenkaan. Johto ei ole riittävästi läsnä sekä viestii epäjohdonmukaisesti. Käytössä on liikaa viestintäkanavia, jolloin niiden hallinta on hankalaa. Tuloksiksi saatiin myös, että kohdeyrityksessä on hyvä työyhteisö sekä lämmin ilmapiiri, jossa työntekijät viihtyvät.
Johtopäätöksinä yrityksen palautekulttuuria pitäisi kehittää siten, että rakentavaa palautetta annettaisiin enemmän, yrityksen johdon pitäisi viestiä enemmän ja olla enemmän läsnä ja yrityksessä pitäisi kehittää sisäistä viestintää karsimalla ylimääräisiä viestintäkanavia.
Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää yrityksen hallinnossa työskentelevää asiantuntijaa. Haastatteluissa käytettiin ennalta määriteltyä haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2018 sekä kasvokkain että puhelimitse. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja lopuksi teemoiteltiin ja tulkittiin.
Tuloksiksi saatiin, että kohdeyrityksessä on kehitettävää palautekulttuurissa, johtamisviestinnässä sekä sisäisen viestinnän kanavissa. Kohdeyrityksessä annetaan palautetta liian vähän tai ei ollenkaan. Johto ei ole riittävästi läsnä sekä viestii epäjohdonmukaisesti. Käytössä on liikaa viestintäkanavia, jolloin niiden hallinta on hankalaa. Tuloksiksi saatiin myös, että kohdeyrityksessä on hyvä työyhteisö sekä lämmin ilmapiiri, jossa työntekijät viihtyvät.
Johtopäätöksinä yrityksen palautekulttuuria pitäisi kehittää siten, että rakentavaa palautetta annettaisiin enemmän, yrityksen johdon pitäisi viestiä enemmän ja olla enemmän läsnä ja yrityksessä pitäisi kehittää sisäistä viestintää karsimalla ylimääräisiä viestintäkanavia.