Ulkoiset muuttujat ravintolan liiketoiminnassa : Case Bar&Cafe Kanuuna
Ylinen, Matti (2009)
Ylinen, Matti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902091411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902091411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia tekijöitä, jotka vaikuttavat ravintolan tuloksen syntymiseen ja sen kehittymiseen, ja saada siten arvokasta tietoa liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen kohteena oli Parkanoon perustettu terassiravintola Bar&Cafe Kanuuna. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) auringon vaikutusta eri tuoteryhmien myyntiin, 2) viikonpäivän vaikutusta eri tuoteryhmien myyntiin, 3) ulkolämpötilan vaikutusta eri tuoteryhmien myyntiin sekä 4) asiakaspalautteen käyttökelpoisuutta toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin esimerkkiravintolassa kesän 2008 aikana. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään ravintolapalveluiden kysyntää, kilpailua ravintola-alalla, asiakkaiden segmentointia sekä ravintolan mainontaa. Teoria pohjautuu alan toimijoiden kirjoituksiin sekä kansantalouden ja markkinoinnin perusteoksiin. Empiirisessä osassa analysoitiin kesän ajalta kerättyä aineistoa, joka muokattiin tutkittavaan muotoon. Tutkinnallinen osa käsittelee tutkimuksen perusongelmia peilaten esimerkkiravintolan myyntiä esitettyihin tutkimusongelmiin. Empiirinen osa sisältää lisäksi kvalitatiivisen tutkimusosan, jossa selvitetään asiakaspalautteen käyttömahdollisuuksia ravintolatoiminnan kehittämisessä. Tutkielman käytännönläheisyys on luonut mahdollisuuksia käyttää luotettavaa aineistoa tutkimusongelmien ratkaisemisessa. Tutkimus oli prosessina raskas käytännön ravintolan perustamistoimien vuoksi, mutta tällä tavalla tutkimus pystyy tuottamaan toimeksiantajalle arvokasta tietoa. Tutkimuksen tuloksena toimeksiantaja on kehittänyt liiketoimintaansa tulevaksi kesäksi.