Vanhempien kokemukset yhteistyöstä toimintaterapeutin kanssa
Blom, Hanna (2008-11-07)
Blom, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1229427173-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1229427173-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimintaterapiassa käyvien lasten vanhempien kokemuksia yhteistyöstä toimintaterapeutin kanssa. Tutkimuskysymysten avulla haluttiin saada tietoa siitä, kuinka vanhemmat kokivat yhteistyön toimintaterapeutin kanssa, minkälaista yhteistyö oli sisällöltään ja miten yhteistyötä voisi vanhempien mielestä kehittää. Tutkimus toteutui Lahden alueella kolmen eri työyhteisön välityksellä. Tutkimusmetodina käytettiin eräänlaista postikyselyn muotoa. Tutkimuksen otoksen koko oli 35 kyselylomaketta, joista 21 lomaketta palautui takaisin. Vastausprosentiksi muodostui 60. Tutkimus sisälsi sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Nämä kaksi tutkimusmenetelmää täydensivät toisiaan, jolloin tutkimuskysymyksistä saatiin tarkoituksenmukaista tietoa. Kyselylomake sisälsi 20 monivalintakysymystä ja viisi avointa kysymystä. Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat kokivat yhteistyön toimintaterapeutin kanssa sujuvaksi. Erityisesti kiitosta sai toimintaterapeuttien vuorovaikutuksen tyyli, joka mainittiin positiiviseksi, rehelliseksi ja suoraksi. Vanhemmat olivat tyytyväisiä myös siihen, että heillä oli toimintaterapeutin kanssa yhteiset tavoitteet lapsen terapian suhteen. Yhteistyö vanhempien ja toimintaterapeutin välillä tapahtui pääasiassa keskustellen lapsen terapiakertojen yhteydessä. Tämä oli koettu vanhempien keskuudessa parhaimmaksi tavaksi olla yhteistyössä. Yhteistyössä oltiin myös puhelimen ja reissuvihkon välityksellä. Yhteistyön määrän suhteen oli havaittavissa vaihtelua vanhempien välillä. Jotkut vanhemmat tahtoivat olla tiiviimmin yhteistyössä kuin toiset. Vanhemmat toivoivat yhteistyöhön lisää kiireetöntä aikaa, jolloin lapsen asioista voisi rauhassa keskustella. Vanhemmat toivoivat myös enemmän ohjeita ja ideoita arkeen. Lisäksi toimintaterapeutin toivottiin olevan enemmän yhteistyössä päiväkodin ja koulun kanssa lapsen asioissa.